Närhälsan Björkekärr ökar tillgängligheten och vinner pris

Då Närhälsan Björkekärr vårdcentral startade sitt förbättringsarbete i januari 2016 var det med trött personal och begränsad tillgänglighet via telefon. I slutet av året såg dock bilden helt annorlunda ut.

Vårdcentralschef Annika Leidenhed hade lånat smarta arbetssätt från kollegorna på Närhälsan Gamlestadstorget vårdcentral och använt i sin egen verksamhet – med suveräna resultat.

– Utifrån ett upplägg för tillgänglighet från Gamlestadstorget så involverade jag våra sjuksköterskor och distriktsköterskor i hur vi skulle kunna nå 100 % tillgänglighet via telefon. Tillsammans såg vi över schemaläggningen och idag sitter alla i telefon mellan klockan 8 och 9 när det är en topp med många som ringer, förklarar Annika Leidenhed.


Telefontillgängligheten, som i januari låg på 56 %, ökade markant i och med det nya arbetssättet och i augusti nådde Närhälsan Björkekärr målet på 100 %.


– Jag bemannar också telefonen vilket ger mig bättre kunskap och förståelse för patienternas olika behov. Varje måndag har vi gemensamt möte där vi går igenom statistiken. På så vis hamnar tillgängligheten i fokus för verksamheten, säger Annika Leidenhed.


Vid mötena har man siktat på tydlig transparens och går igenom allas resultat. Enligt Annika Leidenhed har det ökat engagemanget hos medarbetarna och väckt intresset för förändring och nytänkande.


Den positiva utvecklingen har lett till att Närhälsan Björkekärr i december fick Närhälsans förbättringspris i kategorin vårdcentral.

Framgångsfaktorer för förbättringsarbetet hos Närhälsan Björkekärr vårdcentral

  • Anpassa de arbetssätt man ”lånar” till de egna förutsättningarna
  • Arbeta metodiskt och ha tålamod
  • Styrkan i att arbeta i team
  • Tydlig riktning för verksamheten
Senast uppdaterad: 2017-08-30 14:51