Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Under påskhelgen när vårdcentralerna är stängda har jourcentralerna öppet, med öppettider som på vanlig lördag-söndag. 

Behöver du söka vård för enklare besvär kan du boka ett videobesök med läkare, sjuksköterska eller psykolog i appen Närhälsan Online (läs här vad du kan söka för).

Information om coronavirusinfektion covid-19

Förkylningsbesvär? Gå inte direkt till en vårdmottagning och använd inte webbtidbokning för dessa besvär. Ring oss eller 1177.

Har du en bokad tid sedan tidigare? Vid förkylningssymptom var vänlig avboka, så kontaktar vi dig för en ny tid. Om du är fri från förkylningssymptom är du välkommen på ditt bokade besök, om du inte har hört något annat från oss.

Planerade besök för patienter 70 år och äldre försöker vi i möjligaste mån genomföra digitalt eller genom hembesök. Vissa besök kan komma att skjutas upp. Om ditt besök påverkas så kontaktar vid dig. Så här jobbar Närhälsan med covid-19

Har du allmänna frågor om covid-19, ring nationella informationsnumret 11313 som är öppet dygnet runt eller läs Folkhälsomyndighetens frågor och svar.

Skydda dig och andra från smittspridning
Protect yourself and others

Information på svenska  Information in English

از خود و دیگران در برابر انتشارعفونت محافظت کنی د - dariاز ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﺟﮭﺖ ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎری ﻣﺴﺮی ﮐﻮوﯾﺪ- ۱۹ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨﯿﺪ - farsiSuojele itseäsi ja muita infektion leviämiseltä - finska, Protégez-vous et protégez les autres contre la propagation du virus - franska保护自己及他人不受病毒的侵害 - kinesiskaد ﺳﺮاﯾﺖ د ﺧﭙﺮﯾﺪو ﻧﮫ ﺗﮫ ھﻢ ﺧﭙﻞ ځﺎن او ھﻢ ﻧﻮر ﮐﺴﺎن وﺳﺎﺗﮫ - pashtoChroń siebie i innych przed rozprzestrzenianiem się zakażenia - polskaAdigu is ilaali dadka kalena ka ilaali in cudur ku faafo - somaliskaProtégete y protege a las demás personas de la propagación de la infección - spanskaንባዕልኻን ንኻልኦትን ካብ ለበዳ ሕማም ተኸላኸል - tigrinjaSchützen Sie sich und andere vor einer Infektion - tyska اﺣﻢِ ﻧﻔﺴﻚ واﻵﺧﺮﻳﻦ ﻣﻦ اﻧﺘﺸﺎر اﻟﻌﺪوى- arabiska

Närhälsan Björkekärr ökar tillgängligheten och vinner pris

Då Närhälsan Björkekärr vårdcentral startade sitt förbättringsarbete i januari 2016 var det med trött personal och begränsad tillgänglighet via telefon. I slutet av året såg dock bilden helt annorlunda ut.

Vårdcentralschef Annika Leidenhed hade lånat smarta arbetssätt från kollegorna på Närhälsan Gamlestadstorget vårdcentral och använt i sin egen verksamhet – med suveräna resultat.

– Utifrån ett upplägg för tillgänglighet från Gamlestadstorget så involverade jag våra sjuksköterskor och distriktsköterskor i hur vi skulle kunna nå 100 % tillgänglighet via telefon. Tillsammans såg vi över schemaläggningen och idag sitter alla i telefon mellan klockan 8 och 9 när det är en topp med många som ringer, förklarar Annika Leidenhed.


Telefontillgängligheten, som i januari låg på 56 %, ökade markant i och med det nya arbetssättet och i augusti nådde Närhälsan Björkekärr målet på 100 %.


– Jag bemannar också telefonen vilket ger mig bättre kunskap och förståelse för patienternas olika behov. Varje måndag har vi gemensamt möte där vi går igenom statistiken. På så vis hamnar tillgängligheten i fokus för verksamheten, säger Annika Leidenhed.


Vid mötena har man siktat på tydlig transparens och går igenom allas resultat. Enligt Annika Leidenhed har det ökat engagemanget hos medarbetarna och väckt intresset för förändring och nytänkande.


Den positiva utvecklingen har lett till att Närhälsan Björkekärr i december fick Närhälsans förbättringspris i kategorin vårdcentral.

Framgångsfaktorer för förbättringsarbetet hos Närhälsan Björkekärr vårdcentral

  • Anpassa de arbetssätt man ”lånar” till de egna förutsättningarna
  • Arbeta metodiskt och ha tålamod
  • Styrkan i att arbeta i team
  • Tydlig riktning för verksamheten

Senast uppdaterad: 2019-10-18 14:01