Våra dietister tipsar om hur du kan tänka kring julens godsaker och julmat!

jul

Njut av dina favoriter i jul och låt grönsakerna ta stor plats på julbordet. I samarbete med två dietister har vi tagit fram några tips och förslag på goda matråd i jul.

  • Välj ut dina favoriter på julbordet och njut av dessa. Skippa det dåliga samvetet och undvik att ta mat och dryck som du ändå inte gillar.
  • Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som har störst betydelse, utan det du äter resten av året, dvs. mellan jul och nyår. Dock är det vanligt att adventstiden och julen innebär högre energiintag från pepparkakor, ost, glögg, torkad frukt, nötter och lussebullar.
  • Det finns mycket bra mat på julbordet. Lax, sill, lutfisk, kålsallader, grönsaker, potatis, skinka, knäckebröd, ägg, nötter och clementiner är några av dessa.
  • Låt grönsakerna ta stor plats på julbordet, det går att göra många ”juliga” grönsaksrätter.
  • Undvik att vara vrålhungrig när du väl intar julbordet. Det är bättre att fördela måltiderna som vanligt under dagen för att öka chansen att portionen blir lagom stor.
  • Njut av frukt, nötter eller mörk choklad som är bra alternativ till andra söta efterrätter och julgodis. Ett tips är att servera gino, varm fruktsallad.
  • Passa på att ta härliga långpromenader tillsammans med familj och vänner eller åk skridskor, skidor eller pulka.
  • Servera alternativ till söt dryck och alkohol. Smaksätt en kanna vatten med stjärnanis, apelsin eller annat som du förknippar med julen. Välj ett glas mindre av alkoholen.
  • Det går utmärkt att göra magrare varianter av t.ex. Janssons frestelse eller ris à la malta.

Prova att göra en nyttigare variant av ris à la malta.

Keso à la Malta (4 port)

1 dl vispgrädde eller mellangrädde
250 g Keso naturell
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk florsocker
2 apelsiner

Vispa grädden hårt. Rör i Keso, vaniljsocker och florsocker. Skala och skär apelsinerna i bitar och rör ner dem. Servera!

12 g fett/portion med vispgrädde, 9 fett/portion med mellangrädde. (36 g fett/portion med vanlig Ris à la Malta)


Dietisterna som vi samarbetat med har även utvecklat konceptet ”Matkassen för hela familjen” som du hittar här.

Senast uppdaterad: 2017-12-22 08:37