rehabutbuden

Artros - behandla eller förbättra dina besvär

Vi lär dig mer om artros och hur du kan behandla eller förbättra dina besvär. Vi hjälper dig med träningsprogram och att anpassa dina aktiviteter till en nivå som du klarar av. Vi ger dig även kunskap, stöd och vägledning om vad du själv kan göra för att lindra smärta och för­bättra din rörlighet.

Vi har atrosskolan som sker enligt BOA-konceptet (Bättre omhändertagande vid Artros). Det innebär bland annat att behandlingen bygger på aktuell forskning.

Artros (2) - minska dina besvär

Har du artros eller misstänker att du lider av artros? Vi undersöker dig samt ger dig stöd och råd i din behandling. Genom att till exempel vara med i vår artrosskola får du ökad kunskap om artros samt lär dig vad du själv kan göra för att lindra smärta och öka din rörlighet.

Artrosskolan sker enligt BOA-konceptet (Bättre omhändertagande vid Artros). Det innebär bland annat att behandlingen bygger på aktuell forskning.

Behåll balansen - förbättra din balans och styrka

Upplever du att det kan vara svårt att hålla balansen eller är du orolig för att ramla?
Med balansträning kan du förbättra din balans och styrka, till exempel i dina knän eller fotleder. Balansträning utgår från din förmåga och har olika svårighetsgrader för att kunna utmana din balans på en lagom nivå. Vi hjälper dig även med råd om hur du i vardagen kan minska risken för fall.

Hjärt- och kärlsjukdom - minska risken att drabbas

Fysisk träning är oftast en del av behandlingen för att förebygga eller rehabilitera hjärt- och kärlsjukdomar. Med träning på rätt nivå minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Vi hjälper dig att anpassa och optimera din träning för att förebygga sjukdom eller efter avslutad träning på sjukhus.

Inkontinens - minska ditt läckage

Vid besvär av urinläckage, täta träningar eller läckande avföring kan träning av bäckenbotten minska dina besvär. Vi ger råd och lär dig hur du tränar bäckenbottenmusklerna så att du får bättre styrka och uthållighet i muskulaturen.

Motion- och idrottsskador

Vi hjälper dig som i samband med idrott eller motion skadat dig i skelett, leder, senor eller muskler. Vi ger behandling och hjälper dig med en personlig plan för din rehabilitering så att du så snabbt som möjligt kan börja träna igen.

Motion- eller idrottsskador (2)

Har du smärta eller har fått en skada i samband med motion eller idrott? Vi vet hur frustrerande det kan vara. Vi undersöker dig och lägger upp en personlig plan för din rehabilitering.

Smärta - bota eller lindra smärtan

Om du lider av smärta under en längre tid kan den påverka hur du mår i kroppen och psykiskt. Det är oftast bra att röra på dig så mycket du klarar av, trots smärtan.

Vi hjälper dig med behandlingar och träning som kan lindra eller hjälpa dig att hantera smärtan . Vi lär dig även mer om hur smärta fungerar.

Smärta (2)

Smärta som varar en längre tid kan göra att du får sämre hälsa och livskvalitet. Smärtan kan leda till trötthet, stelhet, sömnsvårigheter och svårigheter att utföra dagliga aktiviteter.

Vi lär dig mer om hur smärta fungerar och hjälper dig med behandling, till exempel genom avspänning eller fysisk aktivitet.

Stress - lär dig minska stressen

Om stress pågår länge kan din kropp ta skada. Det finns många sätt att motverka stress, till exempel fysisk aktivitet, avslappningsövningar, andningsövningar, mindfulness, eller kroppskännedomsövningar.

Stress (2)

Upplever du att det är bråttom med det mesta, allt ska gå så snabbt som möjligt och att tiden inte räcker till?  Stress som pågår länge kan påverka din hälsa och hur du mår.

Vi hjälper dig skapa struktur i vardagen som kan ge balans mellan vila och aktivitet. Även fysisk aktivitet och olika former av avspänning eller avslappning kan hjälpa mot stress.

Sömn - få bra sömnvanor

Har du svårt att somna, har oregelbunden sömn eller vaknar för tidigt? Vi ger dig ökad kunskap om sömn och hur du kan hantera dina sömnbesvär.
Det kan handla om att kartlägga dina sömnvanor, hur du kan bli hjälpt av fysisk aktivitet eller olika avspänningstekniker.

Besvär under- och efter graviditetet

Under graviditeten är det vanligt med problem i ryggen och bäckenet. Vi hjälper dig med träningsprogram som kan minska dina besvär, samt ger dig kunskap om hur kroppen och smärta fungerar.

Rygg- och nackbesvär

Vid besvär i rygg eller nacke kan du behöva behandling. Vi undersöker anledningen till dina besvär och visar dig hur du kan lindra smärta, öka din rörlighet samt styrkan och stabiliteten i nacken och axlarna.

Neurologisk sjukdom eller skada

Vi hjälper dig som har neurologisk sjukdom eller skada. Det kan handla om åtgärder, behandling och träning vid långvarig sjukdom eller rehabilitering efter en sjukhusperiod.

Det kan till exempel vara problem vid;

  • stroke
  • skallskada
  • MS (Multipel skleros)
  • Parkinsons sjukdom
  • ALS
  • muskeldystrofier

Ångest - kroppen, känslor och tankar

Ångest är en intensiv känsla av obehag och oro som känns i kroppen. Vi lär dig hur kroppen fungerar ihop med känslor och tankar. Det kan handla om kroppskännedom och övningar i medveten närvaro, men även fysisk aktivitet, kondition och styrka.

Andningsbesvär

Behöver innehåll.

Behandlingsmetoder

Akupunktur

Behandling med akupunktur används främst i smärtlindrande syfte där nålsticken aktiverar kroppens produktion av smärtstillande ämnen och/eller spärrar smärtimpulser till nervsystemet.

Bassängträning

Vattenmotståndet används som ett skonsamt träningsredskap. Det kräver mindre muskelarbete och lederna blir avlastade.
Bassängträning används för att förbättra rörligheter i leder, samt öka styrkan och uthålligheten i dina muskler.

Medicinsk yoga

Medicinsk yoga vänder sig till dig som exempelvis upplever någon form av stress, ångest eller smärtrelaterade besvär. Fokus ligger på andningsövningar och meditation är en integrerad del.

 

.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:38