rehabutbuden

Artros

Vi lär dig mer om artros och hur du kan behandla eller förbättra dina besvär. Vi hjälper dig med träningsprogram och att anpassa dina aktiviteter till en nivå som du klarar av. Vi ger dig även kunskap, stöd och vägledning om vad du själv kan göra för att lindra smärta och för­bättra din rörlighet.

Vi har atrosskolan som sker enligt BOA-konceptet (Bättre omhändertagande vid Artros). Det innebär bland annat att behandlingen bygger på aktuell forskning.

Behåll balansen

Upplever du att det kan vara svårt att hålla balansen eller är du orolig för att ramla?
Med balansträning kan du förbättra din balans och styrka, till exempel i dina knän eller fotleder. Balansträning utgår från din förmåga och har olika svårighetsgrader för att kunna utmana din balans på en lagom nivå. Vi hjälper dig även med råd om hur du i vardagen kan minska risken för fall.

Hjärt- och kärlsjukdom

Fysisk träning är oftast en del av behandlingen för att förebygga eller rehabilitera hjärt- och kärlsjukdomar. Med träning på rätt nivå minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Vi hjälper dig att anpassa och optimera din träning för att förebygga sjukdom eller efter avslutad träning på sjukhus.

Inkontinens

Vid besvär av urinläckage, täta träningar eller läckande avföring kan träning av bäckenbotten minska dina besvär. Vi ger råd och lär dig hur du tränar bäckenbottenmusklerna så att du får bättre styrka och uthållighet i muskulaturen.

Motion- och idrottsskador

Vi hjälper dig som i samband med idrott eller motion skadat dig i skelett, leder, senor eller muskler. Vi ger behandling och hjälper dig med en personlig plan för din rehabilitering så att du så snabbt som möjligt kan börja träna igen.

Smärta

Om du lider av smärta under en längre tid kan den påverka hur du mår i kroppen och psykiskt. Det är oftast bra att röra på dig så mycket du klarar av, trots smärtan.

Vi hjälper dig med behandlingar och träning som kan bota eller lindra din smärta. Vi lär dig även mer om hur smärta fungerar och olika sätt du kan hantera smärta.

Stress

Om stress pågår länge kan din kropp ta skada. Det finns många sätt att motverka stress, till exempel fysisk aktivitet, avslappningsövningar, andningsövningar, mindfulness, eller kroppskännedomsövningar.

Sömn

Har du svårt att somna, har oregelbunden sömn eller vaknar för tidigt? Vi ger dig ökad kunskap om sömn och hur du kan hantera dina sömnbesvär.
Det kan handla om att kartlägga dina sömnvanor, hur du kan bli hjälpt av fysisk aktivitet eller olika avspänningstekniker.

Besvär under- och efter graviditetet

Under graviditeten är det vanligt med problem i ryggen och bäckenet. Vi hjälper dig med träningsprogram som kan minska dina besvär, samt ger dig kunskap om hur kroppen och smärta fungerar.

Rygg- och nackbesvär

Vid besvär i rygg eller nacke kan du behöva behandling. Vi undersöker anledningen till dina besvär och visar dig hur du kan lindra smärta, öka din rörlighet samt styrkan och stabiliteten i nacken och axlarna.

Neurologisk sjukdom eller skada

Hos oss kan du som har en neurologisk sjukdom eller skada få hjälp. Det kan handla om långvarig sjukdom eller att du är i behov av fortsatt rehabilitering efter din sjukhusperiod.

Det kan till exempel vara problem vid;

  • stroke
  • skallskada
  • MS (Multipel skleros)
  • Parkinsons sjukdom
  • ALS
  • muskeldystrofier

Behandlingsmetoder

Akupunktur

Behandling med akupunktur används främst i smärtlindande syfte där nålsticken aktiverar kroppens produktion av smärtstillande ämnen och/eller spärrar smärtimpulser till nervsystemet.

Bassängträning

Vattenmotståndet används som ett skonsamt träningsredskap. Det kräver mindre muskelarbete och lederna blir avlastade.
Bassängträning används för att förbättra rörligheter i leder, samt öka styrkan och uthålligheten i dina muskler.

Medicinsk yoga

Medicinsk yoga, eller Mediyoga, vänder sig till dig som exempelvis upplever någon form av stress, ångest eller smärtrelaterade besvär. Fokus ligger på andningsövningar och meditation är en integrerad del.

Senast uppdaterad: 2017-09-19 13:38