Frukt- och bärpuréer

Frukt- och bärpuréer passar bra till efterrätt, mellanmål och till gröten. Här finns tips och recept på hemlagade!

Bananpuré

Mosa banan med gaffel eller skrapa banan direkt ur skalet.

Kokt äpple-/päronpuré

Skala äpple och/eller päron. Ta bort kärnhuset och skär i bitar. Koka dem mjuka i lite vatten. Mosa eller mixa.

Päronpuré

Använd moget päron. Skala päronet och riv på rivjärn alternativ skrapa med sked.

Äpplepuré

Skala äpplet och ta bort kärnhuset. Riv på rivjärn, skrapa med sked eller mixa.

Mangopuré

Använd mogen, mjuk mango och skär bitar direkt ur skalet eller använd färdig skuren fryst mango. Mosa eller mixa.

Melonpuré

Välj en mogen melon. Ta bort kärnorna och skär i mindre bitar. Mosa eller mixa.

Kiwipuré

Välj en mogen kiwi. Dela och gröp ur med sked. Mosa eller mixa.

Baby smoothie

Mixa ett paket frysta hallon med 2 bananer.

Katrinplommonpuré

Skölj några torkade kärnfria katrinplommon väl. Koka upp lite vatten. Lägg i plommonen och låt dem koka mjuka i ca 5-6 minuter. Mixa i matberedare eller mixer. Går bra att frysa. 

Fruktsalladspuré

Blanda frukt efter tycke, smak och tillgång. Mosa eller mixa.

Aprikospuré

  • 1 påse torkade aprikoser
  • Vatten

Lägg aprikoserna i blöt i kastrull i ca 30 minuter. Vattnet ska täcka aprikoserna. Koka aprikoserna i ca 10 minuter, mixa. Ev. kan lite socker tillsättas (1 msk). Om det är för tjock konsistens kan lite extra vatten tillsättas.

Smart förvaring

  • Frys ner i iskuber av katrinplommonpuré eller aprikospuré och ta fram lämplig portion för dagen.

Lämplig mängd vid trög mage:

  • 4 mån -1 år 1 msk (1 iskub) per dag
  • 1-3 år 2 msk (2 iskuber) per dag
  • 3-6 år 2-3 msk (2-3 iskuber) per dag
  • 6 år- ½ dl (3 iskuber) per dag

Tips

Katrinplommonpuré, aprikospuré samt päronpuré är alla bra vid trög mage.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:34