Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Lättare att komma i kontakt med Närhälsans vårdcentraler

Flicka med telefon

Närhälsans vårdcentraler har nu en telefontillgänglighet på 92 procent. Det är bättre än våra privata konkurrenter och bättre än de offentliga vårdcentralerna i Sveriges genomsnittliga resultat. Detta enligt SKL´s mätning.

- Vi är jättestolta över det arbete som våra vårdcentraler har gjort. Att man kan få kontakt med oss samma dag är viktigt för oss och för våra patienter, säger Christer Rosenberg, utvecklingschef på Närhälsan.

Under våren 2016 hade Närhälsan ett bottenvärde på 78 procent i telefontillgänglighet. Det resultatet berodde delvis på införandet av nytt journalsystem och telefonsystem.  Det goda resultatet nu beror på noggrannare bemanning efter frekvensen av inkommande samtal som man har löst med bland annat uppgiftsväxling och test av egna call-centers.

- En väg till framgång för oss är att erbjuda de patienter som önskar flera vägar in såsom 1177-e-tjänster och webbtidbok, säger Christer.


Senast uppdaterad: 2017-12-08 14:37