Besök hos oss

Inför eller efter ditt besök hos oss kan det vara så att du har frågor. Vi har samlat vanliga frågor och svar kring ditt besök på våra mottagningar och hoppas det ska hjälpa dig.

Hur bokar jag en tid?

Om du vill boka en tid kan du göra det direkt via mottagningens hemsida genom att använda e-tjänsterna. På hemsidan hittar du också mer information om olika kontaktvägar. Det går också bra att ringa för att få hjälp med att boka en tid. 


Hur avbokar jag min tid?

Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta din mottagning via telefon eller 1177 e-tjänster.

Om du uteblir från ett bokat besök utan att höra av dig får du betala samma avgift som den patientavgift du skulle ha betalat. För avgiftsfria besök eller då patientavgiften är lägre än 100 kronor, får du betala 100 kronor.


Kan jag kontakta er digitalt?

Alla Närhälsans mottagningar är anslutna till 1177 e-tjänster där du bland annat kan kontakta mottagningen, av/omboka tid och förnya recept. Utbudet kan variera och du hittar e-tjänsterna på din mottagnings hemsida. 

Läs mer om e-tjänsterna i 1177.se


Checka in själv - hur funkar det?

På alla Närhälsans mottagningar kan du checka in med mobilen om du har ett bokat besök.

Nu slipper du köa till receptionen och kan slå dig ner och vänta i anvisat väntrum.


Hur gör jag för att lista mig?

Du väljer vilken vårdcentral du vill lista dig hos via e-tjänsterna på 1177.se. Valet är personligt och varje familjemedlem behöver välja vilken vårdcentral som man vill tillhöra. För barn upp till 16 år är det vårdnadshavaren som väljer. Listar du ditt barn hos en vårdcentral så ansluts barn som är under 6 år automatiskt till vårdcentralens barnavårdscentral.

Du som är förälder till barn under 13 år och agerar ombud åt ditt barn kan gå in under inställningar på barnets konto för att godkänna avisering. Läs mer om att göra ditt barns vårdärenden via nätet.

Om du inte gör ett aktivt val blir du automatiskt listad på den vårdcentral som ligger närmast din folkbokföringsadress.

Våra rehabmottagning kan du ta kontakt med direkt och du behöver varken vara listad eller ha en remiss.


Behöver jag ta med legitimation?

Ja ta alltid med din legitimation när du besöker Närhälsans mottagningar. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.


Vad kostar det?

Nya patientavgifter gäller all hälso- och sjukvård i Västra Götalandsregionen från 1 april 2024. Det innebär bland annat att patientavgift tas ut vid medicinsk bedömning/sjukvårdsrådgivning via telefon eller digital kontakt.

Läs mer om de nya avgifterna här

För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift och vi ser helst att du betalar med kort. Det kostar inget för barn och ungdomar till och med 19 år, samt för patienter fyllda 85 år. 

Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.

Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura? 
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00

Läs mer om betalning och priser på 1177.se

Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se


Hur lämnar jag synpunkter på vården?

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Läs mer om hur du lämnar synpunkter.


Hur kan jag ta del av min journal?

Allt vi gör för att hjälpa dig skrivs in ​i din patientjournal. Anteckningarna beskriver din vård och behandling, ​men också eventuell sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar.​

​Du har rätt att ta del av det som ​står i din journal. Det kan du göra på 1177.se

Här kan du läsa mer om hur du kan ta del av din journal.


Fast läkarkontakt?

Vi arbetar för att alla våra listade ska ha en fast läkarkontakt. Har du frågor om fast läkarkontakt för dig? Prata gärna med oss på vårdcentralen vid nästa besök/kontakt eller skicka ett meddelande via 1177 e-tjänster.


Vad innebär vårdgarantin?

Vårdgarantin innebär att du som patient ska få vård inom en viss tid. Den är en lagstadgad del av hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser du ska erbjudas vård. Däremot reglerar vårdgarantin inte om vård ska ges eller vilken vård du ska få. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du kan få vård inom vårdgarantins gränser.

Läs mer om vårdgaranti i Västra Götaland