Närhälsan Online

Välkommen in i vår app där Närhälsans digitala verksamhet är samlad. Du kan träffa läkare, psykolog eller sjuksköterska online i vår digitala jourmottagning, genomföra digitala vårdmöten som du har fått en kallelse till, chatta med din vårdcentral eller boka ett digitalt vårdmöte på en av våra rehabmottagningar. Med ett digitalt vårdmöte behöver du inte åka till mottagningen, utan kan träffa oss via din smartphone. I appen finns också stöd för Närhälsans egenmonitorering, en tjänst där patienten själv mäter och registrerar värden med hjälp av digital teknik.

Ladda ner appen Närhälsan Online, logga in med BankID och fyll i dina kontaktuppgifter. 

 

Hämta Närhälsan Online i Google play

Hämta Närhälsan Online i App Store

Jourmottagningen Online - boka tid för lindriga besvär

Vår digitala jourmottagning har öppet alla dagar i veckan, från tidig morgon till sen kväll. Här kan du träffa läkare, psykolog eller sjuksköterska. 

Du kan få hjälp med lindriga besvär hos dig eller ditt barn. Till exempel allergi, hosta, hudbesvär, magbesvär, huvudvärk, stress eller oro. Du kan få hjälp med sjukintyg för en kortare period, intyg för vård av barn eller inställd resa. I vår drop-in chattar du direkt med en sjuksköterska. Om chatten övergår i ett digitalt vårdmöte är det bra om du har dina hörlurar tillhands.

Från och med den 23 maj 2024 kan du som vårdnadshavare inte längre söka digital vård för ditt barn 13–17 år. Barnet kan med e-legitimation boka sitt besök själv. Vid digitalt vårdmöte för barn 0-12 år måste barnet vara med. Om du är vårdnadshavare till en tonåring som har bokat vårdmötet själv så ser vi gärna att du är med vid besöket.

Vi förlänger inte pågående sjukskrivningar och skriver inte ut beroendeframkallande läkemedel eller läkemedel för kroniska sjukdomar.

Vi genomför inte större utredningar exempelvis kring astma, blodbrist eller diabetes. Har du besvär som kräver regelbunden kontakt ber vi dig kontakta din vårdcentral. 

För att boka tid behöver du ha ett fullständigt svenskt personnummer. 

Du kan välja att möta oss i appen Närhälsan Online eller på webbsidan narhalsanonline.vgregion.se

Boka tid till vår digitala jourmottagning här


Chatta med oss

Du är välkommen att chatta med oss i Närhälsan Online, för hjälp med små och stora besvär. Alla våra vårdcentraler kommer att ansluta till chatten - men inte samtidigt. Anslutning sker löpande under augusti - januari 2024.

Behöver du söka vård väljer du ”Chatta med oss”. Har du andra frågor väljer du ”Övriga frågor”.

Från och med den 23 maj 2024 kan du som vårdnadshavare inte längre söka digital vård för ditt barn 13–17 år. Barnet kan med e-legitimation boka sitt besök själv. Vid digitalt vårdmöte för barn 0-12 år måste barnet vara med. Om du är vårdnadshavare till en tonåring som har bokat vårdmötet själv så ser vi gärna att du är med vid besöket.


Om du blir inbjuden till ett digitalt vårdmöte

Du kan få en tid för digitalt vårdmöte i Närhälsan Online. Du får då information från vårdgivaren att du blivit inbokad och kan genomföra mötet i appen eller genom din dator genom att logga in på en webbsidan narhalsanonline.vgregion.se

Från och med 1 oktober kan du söka och boka lediga tider på våra rehabmottagningar.

Så här gör du

För att ha ett digitalt vårdmöte behöver du ha tillgång till: 
  • Smartphone eller surfplatta. Dator med kamera och mikrofon fungerar också.
  • Internetuppkoppling
  • E-legitimation
  • Ladda ner appen, finns där du hämtar appar vanligtvis. Sök på "Närhälsan Online"
    Alternativt besöker du adressen https://narhalsanonline.vgregion.se/ i en webbläsare på din dator eller smartphone.

Det är bra om du kan sitta på en lugn avskild plats där du inte blir störd. Hörlurar med mikrofon (headset) ger bra ljudkvalitet både för dig och den du pratar med. 

Avboka ditt digitala vårdmöte

Om du får förhinder, avboka din tid annars måste du betala för uteblivet besök. Du kan avboka senast 24 timmar innan ditt besök.

Så här gör du för att avboka ett besök:

  • Logga in i appen och välj "Mina ärenden".
  • Tryck på din bokade tid och välj "Avboka besök".

Du får en bekräftelse på din avbokning via sms/e-post.


Vad kostar ett digitalt vårdmöte?

Ett digitalt besök kostar lika mycket som ett fysiskt besök

Nya patientavgifter i Västra Götalandsregionen från 1 april 2024. Läs på 1177.se/patientavgifter

Besök till läkare

Om du är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler kostar ditt besök 200 kronor. Är du listad på en annan vårdcentral inom Västra Götalandsregionen eller i Sverige kostar ditt besök 300 kronor. 

Besök till sjuksköterska

Om du är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler kostar ditt besök 50 kronor. Är du listad på en annan vårdcentral inom Västra Götalandsregionen eller i Sverige kostar ditt besök 100 kronor. 

Besök till psykolog

Om du är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler kostar ditt besök 50 kronor. Är du listad på en annan vårdcentral inom Västra Götalandsregionen eller i Sverige kostar ditt besök 100 kronor.

Besök till rehabmottagning

Besök till fysioterapeut, arbetsterapeut, logoped med flera kostar 200 kronor. 

När du chattar med oss

Avgift tas ut när chatten uppfyller kraven på kvalificerad hälso- och sjukvård och motsvarar 80 procent av patientavgiften.

Övrigt

  • Besöket är avgiftsfritt för barn och ungdomar till och med 19 år och för personer som fyllt 85 år.
  • Frikort gäller.
  • Uteblivet besök debiteras.

Exempel och kostnad på besök som inte omfattas av patientavgiften: 

  • Intyg för inställd resa för närvarande 480 kr
  • Förstadagsintyg för närvarande 310 kr
  • Receptförskrivning ej föranlett av sjukdom för närvarande 170 kr.

Efter besöket får du en faktura.

Läs mer om patientfakturor.


Tips inför ditt digitala vårdmöte

  • Ladda ned appen Närhälsan Online och registrera dina uppgifter. Du hittar dina bokade besök under "Mina ärenden".
  • När det är dags för besök startar du vårdmötet genom att trycka på ”Se detaljer” och därefter ”Anslut till ditt besök”
  • Inför digitala vårdmötet: 
    - Välj en lugn och avskild plats med god belysning.
    - Kontrollera att din internetuppkoppling är stabil.
    - Använd hörlurar för bästa ljud och sekretess.
  • För vissa sökorsaker kan du få frågan om att ladda upp en bild av till exempel en hudförändring. För bästa kvalitet är det bra om bilden tas innan du bokar din tid. Det hjälper oss att bedöma ditt besvär. 

Om du behöver kontakta oss efter ditt digitala vårdmöte

Du kontaktar den mottagning där du har haft ditt digitala vårdmöte.

Din feedback är viktig för oss. Du kan läsa mer om hur vi jobbar med synpunkter på vården här. 


Avboka ditt digitala vårdmöte

Om du får förhinder tänk på att avboka senast 60 minuter innan besökstiden, annars debiteras du för uteblivet besök. 

Så här gör du för att avboka ett besök:

  • Logga in i appen och välj "Mina ärenden".
  • Tryck på din bokade tid och välj "Avboka besök".

Du får en bekräftelse på din avbokning via sms/e-post.


Vanliga frågor

Får jag en påminnelse inför mitt digitala vårdmöte?

Innan ditt bokade besök får du en påminnelse via sms.


Om jag behöver tolk?

Vår digitala jourmottagning har inte möjlighet att erbjuda vårdmöten med tolk i dagsläget.


Vad gör jag om tekniken krånglar?

  • Kontrollera att internetuppkoppling är stabil.
  • Säkerställ att appen har tillåtelse att använda din telefons mikrofon och kamera via inställningar. Här hittar du en guide för hur du gör.
  • Om du inte ser det bokade mötet, tryck "refresh".
  • Starta om appen om du får problem. Gå ut och in ur mötet.
  • Om mötet inte går att starta eller avbryts, blir du uppringd via telefon.
  • Behöver du teknisk support? 

 



Arbete och utveckling av appen pågår

Appen Närhälsan Online är under uppbyggnad, vi arbetar kontinuerligt med förbättringar och utveckling. Fler mottagningar och funktioner kommer att tillkomma i framtiden.