Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Övergripande information från Närhälsan gällande vaccination mot covid-19

Fas 1: Pågår nu för personer med hemtjänst och deras hushållskontakter i takt med att vaccin levereras. Läs mer på din vårdcentrals hemsida, i den blå rutan, för lokal information.

Fas 2:  Vaccinationsstart är beroende av tillgång till vaccin och är ännu inte fastställt.
När vi startar vaccinerar vi de äldsta först. Ni som under 2021 blir 85 år eller är äldre kommer att bli uppringda och erbjudas tid när det blir er tur.  Övriga kan ännu inte att boka tid.  Läs mer här.

PCR-provtagning covid-19 – Gå in på din vårdcentrals sida för tider och bokning eller läs mer här. 

Närhälsan Online

Man sitter i skogen, Närhälsan Online

Nu kan mottagningen komma till dig. Träffa psykolog, sjuksköterska eller läkare direkt i din mobil. Ladda ner appen och träffa oss där du är.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Lindriga besvär hos dig eller ditt barn. Till exempel allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, magbesvär, huvudvärk, stress eller oro. Vi kan hjälpa dig med sjukintyg för en kortare period, intyg för vård av barn eller inställd resa.

Vi förlänger inte pågående sjukskrivningar och skriver inte ut beroendeframkallande läkemedel eller läkemedel för kroniska sjukdomar. Närhälsan Online passar inte vid besvär som kräver regelbunden kontakt med din vårdcentral.

Ladda ner Närhälsan Online

Länk till Närhälsan Online i Google play

Hämta Närhälsan Online i Google play

Länk till Närhälsan Online i App Store

Hämta Närhälsan Online i App Store

  1. Ladda ner Närhälsan Online ifrån App Store eller Google Play. Logga in med BankId och acceptera användarvillkoren. Fyll i dina kontaktuppgifter.
  2. Boka tid för ditt besök. Välj din sökorsak och svara på frågorna i appen om dina besvär, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Det finns möjlighet att ladda upp en bild på ditt besvär i samband med bokning. Logga sedan ur appen.
  3. Efter genomförd bokning får du bekräftelse på din bokning via e-post och sms. En timme innan besöket får du dessutom en påminnelse via sms/e-post.
  4. Genomför ditt videobesök. Öppna appen, välj Mina ärenden. Logga in med BankID. När det är dags för ditt möte trycker du på knappenGå till besök. Fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare.

Tänk på att välja en lugn miljö med bra belysning och använd headset för bästa ljud.

Bilder

Du kan ta bilder och ladda upp i appen även under besöket. För bästa bildkvalitet är det bra om du tar de bilder du vill visa vårdgivaren innan besöket startar, särskilt om besöket gäller ditt barn.

Avbokning

Om du får förhinder måste du avboka din tid direkt i appen senast 60 minuter innan mötet annars debiteras du för uteblivet besök. För att avboka ett besök väljer du Mina ärenden i appen, trycker på din bokade tid och väljer "Avboka besök". En bekräftelse på din avbokning skickas via sms/e-post.

 

  1. Ladda ner Närhälsan Online ifrån App Store eller Google Play. Logga in med BankID och acceptera användarvillkoren. Gå till Mina ärenden och därefter Mina sidor. Logga in och fyll i alla dina kontaktuppgifter. Tryck på Spara.

    Ladda ner appen Närhälsan Online
  2. Du och din vårdgivare kommer överens om en tid för ert videobesök, som vårdgivaren bokar. Efter genomförd bokning får du en bekräftelse på din bokning via e-post och sms. En timme innan besöket får du dessutom en påminnelse via sms/e-post.
  3. Genomför ditt videobesök. Öppna appen, välj Mina sidor, därefter Mina ärenden. Logga in med BankID. När det är dags för ditt möte trycker du på knappen Gå till besök. Fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare.

Tänk på att välja en lugn miljö med bra belysning och använd headset för bästa ljud.

Bilder

Du kan ta bilder och ladda upp i appen under besöket. För bästa bildkvalitet är det bra om du tar de bilder du vill visa vårdgivaren innan besöket startar, särskilt om besöket gäller ditt barn.

Avbokning

Om du får förhinder måste du avboka din tid direkt i appen senast 24 timmar innan mötet annars debiteras du för uteblivet besök. För att avboka ett besök väljer du Mina ärenden i appen, trycker på din bokade tid och väljer "Avboka besök". En bekräftelse på din avbokning skickas via sms/e-post.

 

 

Om du vill genomföra ditt besök på din dator istället för på din mobil behöver du tänka på lite extra saker. Du behöver ha:

Du träffar oss och bokar tid på din dator här. 

Vad kostar besöket?

Listad på någon av Närhälsans vårdcentraler:
Läkare: 100 kr
Sjuksköterska/psykolog: 50 kr

Lista dig på Närhälsan

Listad på en annan vårdcentral i VGR eller i Sverige:
Läkare: 300 kr
Sjuksköterska/psykolog: 100 kr

Besök till fysioterapeut eller arbetsterapeut: 100 kr

Digitalt återbesök till fysioterapeut eller arbetsterapeut: 100 kr, faktura skickas till dig efter besöket.

Frikort gäller. Efter besöket får du en faktura hemskickad.
Besöket är gratis för barn och ungdomar till och med 19 år och för personer som fyllt 85 år.

Vid besök för barn och ungdomar 0-16 år måste både barn och vårdnadshavare vara med vid besöket.

Har du frågor om ditt besök? Kontakta oss genom 1177 Vårdguidens e-tjänster:

narhalsan.online@vgregion.se

Verksamhetschef: Gudrun Greim


Senast uppdaterad: 2017-11-30 16:57