Varning!

Just nu pågår bedrägeriförsök mot patienter där personen som ringer påstår sig ringa från vårdcentralen. Vi ber aldrig patienter logga in med Bank-ID eller dylikt över telefon. Avbryt samtalet omedelbart om du blir ombedd att göra detta.

Närhälsan Online - Vi finns där du är

Med Närhälsan Online får du snabb och smidig vård direkt i mobilen, var du än är. Träffa läkare, psykolog eller sjuksköterska via Jourmottagningen Online, sju dagar i veckan. Chatta med din vårdcentral eller boka digitala besök på våra rehabmottagningar.

Nu kan du chatta med oss

Vill du ha snabb och smidig kontakt med vårdcentralen? Nu kan du chatta direkt med vårdpersonal som ger råd, behandling och hjälper dig vidare om det behövs. Allt du behöver är ditt Bank-ID. Och självklart kan du fortfarande ringa oss som vanligt.

Ladda ner appen och sök vård online

Ladda ner Närhälsan Online, logga in med BankID och fyll i dina kontaktuppgifter för att komma igång.

Vi finns på:

Google play

App Store


Vanliga frågor – din guide till Närhälsan Online

Måste jag vara listad hos Närhälsan för att få hjälp?

Nej, du måste inte vara listad hos oss för att söka vård online men vi ser gärna att du blir det. Läs mer här om listning och välja din vårdcentral.

 


Vem hjälper mig?

I appen får du alltid hjälp av vår vårdpersonal – samma personer som du träffar när du ringer eller besöker våra mottagningar.


Vad kostar det?

Patientavgifter i Västra Götalandsregionen. Läs på 1177.se/patientavgifter

Ett digitalt besök kostar lika mycket som ett fysiskt besök


Besök till läkare
Om du är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler kostar ditt besök 200 kronor. Är du listad på en annan vårdcentral inom Västra Götalandsregionen eller i Sverige kostar ditt besök 300 kronor. 


Besök till sjuksköterska
Om du är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler kostar ditt besök 50 kronor. Är du listad på en annan vårdcentral inom Västra Götalandsregionen eller i Sverige kostar ditt besök 100 kronor. 


Besök till psykolog
Om du är listad på någon av Närhälsans vårdcentraler kostar ditt besök 50 kronor. Är du listad på en annan vårdcentral inom Västra Götalandsregionen eller i Sverige kostar ditt besök 100 kronor.


Besök till rehabmottagning
Besök till fysioterapeut, arbetsterapeut, logoped med flera kostar 200 kronor.

När du chattar med oss
Avgift tas ut när chatten uppfyller kraven på kvalificerad hälso- och sjukvård och motsvarar 80 procent av patientavgiften.

Övrigt

  • Besöket är avgiftsfritt för barn och ungdomar till och med 19 år och för personer som fyllt 85 år.
  • Frikort gäller.
  • Uteblivet besök debiteras.

Exempel på ärenden som inte ingår i högkostnadsskyddet: 

  • Intyg för inställd resa för närvarande 495 kr
  • Förstadagsintyg för närvarande 325 kr
  • Receptförskrivning ej föranlett av sjukdom för närvarande 180 kr.

Efter besöket får du en faktura. Läs mer om patientfakturor.


Våra öppettider

Chatt med vårdcentralen
Helgfria vardagar kl. 9-15 chattar du med en sjuksköterska på din vårdcentral. Välj knappen ”Chatta med oss”.

Har du frågor av administrativ karaktär, till exempel fråga om en faktura eller ett frikort, väljer du ”Övriga frågor”. Du kan starta ditt ärende närsomhelst och vi svarar så fort vi kan under vårdcentralens öppettider.

Boka tid eller chatta med Jourmottagningen Online
Vår digitala jourmottagning har öppet alla dagar i veckan kl. 7-23. Här kan du boka digitalt vårdmöte med läkare, psykolog eller sjuksköterska.

Helgfria vardagar kl. 8-18.30 chattar du med jourmottagningens sjuksköterskor. Välj knappen ”Chatta med oss”.

Digitalt besök hos rehabmottagningen
Du kan boka digitala besök med våra rehabmottagningar på vardagar under deras öppettider.

 


Information till dig som vårdnadshavare

Du kan kontakta oss för dina barn upp till 12 år. Du loggar då in med ditt BankID och väljer barnet du vill söka vård för. Observera att barnet du söker vård för ska närvara vid chatten eller videosamtalet.

Barn från 13 år och uppåt måste logga in med sitt eget BankID. Du som är vårdnadshavare kan inte söka digital vård för ditt barn 13–17 år. Om du är vårdnadshavare till en tonåring som har bokat vårdmötet/startat chatten själv så ser vi gärna att du är med vid besöket.


Förhinder - avboka besök

Vårdcentraler och rehabmottagningar
Kan du inte komma? Glöm inte att avboka din tid, annars behöver du betala för uteblivet besök. Du kan avboka senast 24 timmar innan.

Jourmottagningen Online
Om du behöver avboka, gör det minst 60 minuter innan din bokade tid – annars får du betala för uteblivet besök.

Så här avbokar du:

  1. Logga in i appen och gå till Mina ärenden.
  2. Tryck på din bokade tid och välj Avboka besök.
  3. Du får en bekräftelse via sms.

Behöver du kontakta oss efter ett digitalt besök?

Du tar alltid kontakt med den mottagning där du har haft ditt digitala besök.

För att kontakta vårdcentraler eller jourmottagningen Online välj knappen "Övriga frågor" på respektive startsida i appen. Du kan starta ditt ärende närsomhelst och vi svarar så fort vi kan under kontorstid. Du får ett sms när vi hanterar ditt ärende.

Behöver du ta kontakt med en rehabmottagning gör du det enklast via 1177 e-tjänster.


Om du behöver tolk?

Just nu kan vi inte erbjuda tolk i våra digitala besök, men vi jobbar på det.

 


Har du fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte?

Om du har blivit inbokad för ett digitalt vårdmöte på någon av våra mottagningar kan du genomföra mötet i appen Närhälsan Online eller på din dator via narhalsanonline.vgregion.se.

Du får information via ett sms från din mottagning när din tid är bokad samt en påminnelse via sms innan besöket.

Så här gör du
För att delta i ett digitalt vårdmöte behöver du:

  • En smartphone, surfplatta eller dator med kamera och mikrofon
  • Internetuppkoppling
  • BankID

För bästa upplevelse, sitt på en lugn plats utan störningar. Använd gärna hörlurar med mikrofon för bättre ljudkvalitet.

Förbered dig inför ditt digitala vårdmöte

  1. Logga in i god tid och kontrollera/registrera dina uppgifter 
  2. Dina bokade tider hittar du under Mina ärenden.
  3. Starta mötet genom att trycka på Se detaljer och sedan Anslut till ditt besök när det är dags.

 


Teknikstrul?

Om du behöver hjälp med hur du använder e-tjänsterna i Närhälsan Online finns det flera vägar att få hjälp. Vid tekniska frågor kan du komma i kontakt med Invånarsupporten på flera olika sätt. Här kan du läsa mer om teknisk support

 


Vår app har fått höga betyg från våra patienter, och det gör oss väldigt glada!

Vårdval vårdcentral
 
Vårdval rehab