Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Vi finns här för dig under coronautbrottet 

Just nu hjälper vi allt fler via videomöte eller telefon, och om det behövs kan du göra ett besök på våra mottagningar.  

Det som är viktigt att komma ihåg är att inte komma till oss om du har förkylningssymptom. Ring, så diskuterar vi hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Ditt bokade besök gäller som vanligt om du inte hört något från oss och inte har förkylningssymptom.

För enklare besvär kan du själv boka ett videomöte med läkare, sjuksköterska eller psykolog i appen Närhälsan Online . Du kan också träffa rehab i ett digitalt vårdmöte.

Till BVC ber vi att endast en medföljande är med barnet på besöket.  

Läs mer om hur Närhälsan jobbar med covid-19 

Skydda dig och andra från smittspridning
Protect yourself and others 

Information på svenska   Information in English   Information in other languages 

Närhälsan Online

Man sitter i skogen, Närhälsan Online

Nu kan mottagningen komma till dig. Träffa psykolog, sjuksköterska eller läkare direkt i din mobil. Ladda ner appen och träffa oss där du är.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Lindriga besvär hos dig eller ditt barn. Till exempel allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, magbesvär, huvudvärk, stress eller oro. Vi kan hjälpa dig med sjukintyg för en kortare period, intyg för vård av barn eller inställd resa.

Vi förlänger inte pågående sjukskrivningar och skriver inte ut beroendeframkallande läkemedel eller läkemedel för kroniska sjukdomar. Närhälsan Online passar inte vid besvär som kräver regelbunden kontakt med din vårdcentral.

Ladda ner Närhälsan Online

Länk till Närhälsan Online i Google play

Hämta Närhälsan Online i Google play

Länk till Närhälsan Online i App Store

Hämta Närhälsan Online i App Store

 
Det är viktigt att du fyller i dina kontaktuppgifter i appen.
Se under rubrikerna längre ner på sidan hur du själv bokar ett besök och hur du ansluter till ett förbokat besök som din vårdgivare bokat.

 

  1. Ladda ner Närhälsan Online ifrån App Store eller Google Play. Logga in med BankId och acceptera användarvillkoren. Fyll i dina kontaktuppgifter.
  2. Boka tid för ditt besök. Välj din sökorsak och svara på frågorna i appen om dina besvär, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Det finns möjlighet att ladda upp en bild på ditt besvär i samband med bokning. Logga sedan ur appen.
  3. Efter genomförd bokning får du bekräftelse på din bokning via e-post och sms. En timme innan besöket får du dessutom en påminnelse via sms/e-post.
  4. Genomför ditt videobesök. Öppna appen, välj Mina ärenden. Logga in med BankID. När det är dags för ditt möte trycker du på knappenGå till besök. Fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare.

Tänk på att välja en lugn miljö med bra belysning och använd headset för bästa ljud.

Bilder

Du kan ta bilder och ladda upp i appen även under besöket. För bästa bildkvalitet är det bra om du tar de bilder du vill visa vårdgivaren innan besöket startar, särskilt om besöket gäller ditt barn.

Avbokning

Om du får förhinder måste du avboka din tid direkt i appen senast 60 minuter innan mötet annars debiteras du för uteblivet besök. För att avboka ett besök väljer du Mina ärenden i appen, trycker på din bokade tid och väljer "Avboka besök". En bekräftelse på din avbokning skickas via sms/e-post.

 

  1. Ladda ner Närhälsan Online ifrån App Store eller Google Play. Logga in med BankID och acceptera användarvillkoren. Gå till Mina ärenden och därefter Mina sidor. Logga in och fyll i alla dina kontaktuppgifter. Tryck på Spara.

    Ladda ner appen Närhälsan Online
  2. Du och din vårdgivare kommer överens om en tid för ert videobesök, som vårdgivaren bokar. Efter genomförd bokning får du en bekräftelse på din bokning via e-post och sms. En timme innan besöket får du dessutom en påminnelse via sms/e-post.
  3. Genomför ditt videobesök. Öppna appen, välj Mina sidor, därefter Mina ärenden. Logga in med BankID. När det är dags för ditt möte trycker du på knappen Gå till besök. Fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare.

Tänk på att välja en lugn miljö med bra belysning och använd headset för bästa ljud.

Bilder

Du kan ta bilder och ladda upp i appen under besöket. För bästa bildkvalitet är det bra om du tar de bilder du vill visa vårdgivaren innan besöket startar, särskilt om besöket gäller ditt barn.

Avbokning

Om du får förhinder måste du avboka din tid direkt i appen senast 24 timmar innan mötet annars debiteras du för uteblivet besök. För att avboka ett besök väljer du Mina ärenden i appen, trycker på din bokade tid och väljer "Avboka besök". En bekräftelse på din avbokning skickas via sms/e-post.

 

 

Om du vill genomföra ditt besök på din dator istället för på din mobil behöver du tänka på lite extra saker. Du behöver ha:

Du träffar oss och bokar tid på din dator här. 

Vad kostar besöket?

Listad på någon av Närhälsans vårdcentraler:
Läkare: 100 kr
Sjuksköterska/psykolog: 50 kr

Lista dig på Närhälsan

Listad på en annan vårdcentral i VGR eller i Sverige:
Läkare: 300 kr
Sjuksköterska/psykolog: 100 kr

Besök till fysioterapeut eller arbetsterapeut: 100 kr

Digitalt återbesök till fysioterapeut eller arbetsterapeut: 100 kr, faktura skickas till dig efter besöket.

Frikort gäller. Efter besöket får du en faktura hemskickad.
Besöket är gratis för barn och ungdomar till och med 19 år och för personer som fyllt 85 år.

Vid besök för barn och ungdomar 0-16 år måste både barn och vårdnadshavare vara med vid besöket.

Allmänna villkor

Har du frågor om ditt besök? Kontakta oss genom 1177 Vårdguidens e-tjänster:


Senast uppdaterad: 2020-05-08 14:18