Nu kan du chatta med vår digitala assistent

Bild på chattbot

Nyligen lanserades VGR:s digitala assistent på narhalsan.se och den finns tillgänglig på våra informationssidor om covid-19 samt alla våra mottagningars hemsidor. En digital assistent, även kallad chattbott, ger kvalitetssäkrade svar 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan året runt – och kan därmed komplettera ordinarie rådgivning eller support.

Exempel på frågor som roboten kan hjälpa till med att besvara är t.ex. frågor om:

  • Covid-19 relaterade inklusive vaccinering
  • Sjukresor, fakturor och annan patientadministration
  • Vårdgaranti och valfrihet
  • Sexuell hälsa

Däremot har chattboten inte möjlighet att bedöma sjukdom/symtom eller ge rådgivning om vård eller läkemedel.

Om den digitala assistenten inte kan besvara en fråga kan du bli erbjuden att få ”chatta med en mänsklig kollega”, där du får valet att låta chatten gå över till en person. Det här är under förutsättning att funktionen är öppen och bemannad.