Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Information om coronavirusinfektion covid-19

Förkylningsbesvär? Gå inte direkt till en vårdmottagning och använd inte webbtidbokning för dessa besvär. Ring oss eller 1177.

Behöver du söka vård för enklare besvär kan du boka ett videobesök med läkare, sjuksköterska eller psykolog i appen Närhälsan Online (läs här vad du kan söka för).

Har du en bokad tid sedan tidigare? Vid förkylningssymptom var vänlig avboka, så kontaktar vi dig för en ny tid. Om du är fri från förkylningssymptom är du välkommen på ditt bokade besök, om du inte har hört något annat från oss.

Planerade besök för patienter 70 år och äldre försöker vi i möjligaste mån genomföra digitalt eller genom hembesök. Vissa besök kan komma att skjutas upp. Om ditt besök påverkas så kontaktar vid dig. Såhär jobbar Närhälsan med covid-19

Har du allmänna frågor om covid-19, ring nationella informationsnumret 11313 som är öppet dygnet runt eller läs Folkhälsomyndighetens frågor och svar.

Skydda dig och andra från smittspridning
Protect yourself and others

Information på svenska  Information in English

از خود و دیگران در برابر انتشارعفونت محافظت کنی د - dariاز ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﺟﮭﺖ ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎری ﻣﺴﺮی ﮐﻮوﯾﺪ- ۱۹ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨﯿﺪ - farsiSuojele itseäsi ja muita infektion leviämiseltä - finska, Protégez-vous et protégez les autres contre la propagation du virus - franska保护自己及他人不受病毒的侵害 - kinesiskaد ﺳﺮاﯾﺖ د ﺧﭙﺮﯾﺪو ﻧﮫ ﺗﮫ ھﻢ ﺧﭙﻞ ځﺎن او ھﻢ ﻧﻮر ﮐﺴﺎن وﺳﺎﺗﮫ - pashtoChroń siebie i innych przed rozprzestrzenianiem się zakażenia - polskaAdigu is ilaali dadka kalena ka ilaali in cudur ku faafo - somaliskaProtégete y protege a las demás personas de la propagación de la infección - spanskaንባዕልኻን ንኻልኦትን ካብ ለበዳ ሕማም ተኸላኸል - tigrinjaSchützen Sie sich und andere vor einer Infektion - tyska اﺣﻢِ ﻧﻔﺴﻚ واﻵﺧﺮﻳﻦ ﻣﻦ اﻧﺘﺸﺎر اﻟﻌﺪوى- arabiska

Råd om värme

Extrem värme är farlig för alla, men äldre, små barn, kroniskt sjuka eller personer som har en funktionsnedsättning är särskilt utsatta.

Äldre personer är känsligare än yngre eftersom de har en sämre temperaturreglering och nedsatt förmåga att känna törst. Dessutom har de oftare kroniska sjukdomar.

SMHI meddelar om höga temperaturer när maxtemperaturen förväntas bli 26 grader eller mer i tre dagar i följd. Ett meddelande om höga temperaturer är inte en vädervarning och till skillnad från varningar kan meddelande om höga temperaturer utfärdas upp till 48 timmar före väderhändelsen.

Var uppmärksam på inomhustemperaturen

Risken för hälsoproblem ökar påtagligt om temperaturen når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.

Öka vätskeintaget - vänta inte på att bli törstig

  • Undvik dock att dricka stor mängd söta drycker och alkohol
  • Ät gärna vätskerik mat, t.ex. grönsaker och frukt
  • Personer med funktionsnedsättning kan behöva hjälp med att dricka

Skapa sval miljö

Försöka att ordna en sval miljö och utnyttja gardiner, persienner och markiser. Försök också att vistas på bostadens svalaste plats. Det är bra att vänta med vädring till nattetid när det är svalt.

En kall dusch är det effektivaste när det gäller att svalka sig. Har du inte möjlighet att duscha är en blöt handduk runt nacken ett bra alternativ. Löst sittonde kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande syntetkläder.

Minska fysiska aktiviteten

Det är bra att minska den fysiska aktiviteten, framförallt under dygnets varmaste timmar.

Uppmärksamma tecken på värmepåverkan

Var extra uppmärksam vid tecken på värmepåverkan! Varningssignaler kan vara:

  • förhöjd kroppstemperatur, puls, och andningsfrekvens,
  • yrsel (som du inte haft tidigare) och
  • onormal trötthet.

Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Tänk på att vissa läkemedel, som t.ex. vätskedrivande läkemedel kan behöva justeras vid värmebölja.


Senast uppdaterad: 2019-10-18 14:01