Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Information om coronavirusinfektion covid-19

Förkylningsbesvär? Gå inte direkt till en vårdmottagning och använd inte webbtidbokning för dessa besvär. Ring oss eller 1177.

Behöver du söka vård för enklare besvär kan du boka ett videobesök med läkare, sjuksköterska eller psykolog i appen Närhälsan Online (läs här vad du kan söka för).

Har du en bokad tid sedan tidigare? Vid förkylningssymptom var vänlig avboka, så kontaktar vi dig för en ny tid. Om du är fri från förkylningssymptom är du välkommen på ditt bokade besök, om du inte har hört något annat från oss.

Planerade besök för patienter 70 år och äldre försöker vi i möjligaste mån genomföra digitalt eller genom hembesök. Vissa besök kan komma att skjutas upp. Om ditt besök påverkas så kontaktar vid dig. Såhär jobbar Närhälsan med covid-19

Har du allmänna frågor om covid-19, ring nationella informationsnumret 11313 som är öppet dygnet runt eller läs Folkhälsomyndighetens frågor och svar.

Skydda dig och andra från smittspridning
Protect yourself and others

Information på svenska  Information in English

از خود و دیگران در برابر انتشارعفونت محافظت کنی د - dariاز ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﺟﮭﺖ ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎری ﻣﺴﺮی ﮐﻮوﯾﺪ- ۱۹ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨﯿﺪ - farsiSuojele itseäsi ja muita infektion leviämiseltä - finska, Protégez-vous et protégez les autres contre la propagation du virus - franska保护自己及他人不受病毒的侵害 - kinesiskaد ﺳﺮاﯾﺖ د ﺧﭙﺮﯾﺪو ﻧﮫ ﺗﮫ ھﻢ ﺧﭙﻞ ځﺎن او ھﻢ ﻧﻮر ﮐﺴﺎن وﺳﺎﺗﮫ - pashtoChroń siebie i innych przed rozprzestrzenianiem się zakażenia - polskaAdigu is ilaali dadka kalena ka ilaali in cudur ku faafo - somaliskaProtégete y protege a las demás personas de la propagación de la infección - spanskaንባዕልኻን ንኻልኦትን ካብ ለበዳ ሕማም ተኸላኸል - tigrinjaSchützen Sie sich und andere vor einer Infektion - tyska اﺣﻢِ ﻧﻔﺴﻚ واﻵﺧﺮﻳﻦ ﻣﻦ اﻧﺘﺸﺎر اﻟﻌﺪوى- arabiska

Så här laddar du bäst inför Göteborgsvarvet

Lördagen 20 maj arrangeras det 21 kilometer långa Göteborgsvarvet – Sveriges största löparevenemang. Ska du springa? Närhälsan ger dig värdefulla ”sista minuten-tips” för den bästa uppladdningen!

Maja Hogander är legitimerad fysioterapeut vid Närhälsan Gibraltar rehabmottagning och hon listar flera viktiga tips inför varvet.

Lyssna på din kropp och det viktigaste av allt – håll dig skadefri! För att undvika överbelastning är det viktigt att se över balansen mellan träning och återhämtning, och att inte öka träningsdosen för snabbt. Om du känner besvär i någon kroppsdel rekommenderar vi att du uppsöker en fysioterapeut/sjukgymnast för en bedömning. Kanske är det något enkelt som kan behandlas så att du kan genomföra varvet utan besvär.

Fundera på vilka skor och träningskläder du ska springa i. Vid det här laget bör du helst redan ha ett par skor som du ”sprungit in”. Ett vanligt misstag är att köpa nya skor för tätt inpå ett lopp, då är risken stor att du får rejäla skoskav. Om du ändå måste skaffa nya löpskor är det viktigt att du hinner springa i dem några pass innan det är dags för varvet. Behöver du skaffa något nytt klädesplagg så se till att du hinner provspringa i dem ett några gånger. Det är tråkigt om du exempelvis märker först under varvet att byxorna du köpt glider ner hela tiden!

Se till att äta och dricka

Ladda kroppen med mycket energi! Se till att du får i dig ordentligt med energi via kosten dagarna innan varvet, din kropp kommer att behöva energin under loppet. Ett tips är att inte börja ändra innehållet i kosten alltför mycket - utan ät det du vet att din kropp mår bra av.

Drick ordentligt! Du kommer att förlora mycket vätska under varvet, särskilt om det är varmt och soligt. Så se till att få i dig en liten mängd vätska många gånger under hela loppet för att kompensera för det du svettas ut. Om du är ovan vid att dricka under löppass bör du öva på det innan varvet, särskilt om du funderar på att dricka sportdryck. Det är viktigt att veta vad magen tål när det väl gäller.

Börja långsamt! Felet många gör är att de startar för hårt. Det kommer att straffa sig längre fram under varvet då du har samlat på dig mjölksyra och gjort slut på kroppens krafter. Starta därför lätt för att sedan stegra tempot långsamt så att du orkar hela vägen.

Västra Götalandsregionen och Närhälsan kommer att ha ett tält under varvet, kom gärna förbi och hälsa på oss vid målgången.

Närhälsan önskar alla löpare stort lycka till!


Senast uppdaterad: 2019-10-18 14:01