Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Information om coronavirusinfektion covid-19

Förkylningsbesvär? Gå inte direkt till en vårdmottagning och använd inte webbtidbokning för dessa besvär. Ring oss eller 1177. För lindriga besvär kan du boka ett videobesök med läkare, sjuksköterska eller psykolog i appen Närhälsan Online.

Har du en bokad tid sedan tidigare? Vid förkylningssymptom var vänlig avboka, så kontaktar vi dig för en ny tid. Om du är fri från förkylningssymptom är du välkommen på ditt bokade besök, om du inte har hört något annat från oss.

Planerade besök för patienter 70 år och äldre försöker vi i möjligaste mån genomföra digitalt eller genom hembesök. Vissa besök kan komma att skjutas upp. Om ditt besök påverkas så kontaktar vid dig. Såhär jobbar Närhälsan med covid-19

Har du allmänna frågor om covid-19, ring nationella informationsnumret 11313 som är öppet dygnet runt eller läs Folkhälsomyndighetens frågor och svar.

Skydda dig och andra från smittspridning
Protect yourself and others

Information på svenska  Information in English

از خود و دیگران در برابر انتشارعفونت محافظت کنی د - dariاز ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﺟﮭﺖ ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎری ﻣﺴﺮی ﮐﻮوﯾﺪ- ۱۹ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨﯿﺪ - farsiSuojele itseäsi ja muita infektion leviämiseltä - finska, Protégez-vous et protégez les autres contre la propagation du virus - franska保护自己及他人不受病毒的侵害 - kinesiskaد ﺳﺮاﯾﺖ د ﺧﭙﺮﯾﺪو ﻧﮫ ﺗﮫ ھﻢ ﺧﭙﻞ ځﺎن او ھﻢ ﻧﻮر ﮐﺴﺎن وﺳﺎﺗﮫ - pashtoChroń siebie i innych przed rozprzestrzenianiem się zakażenia - polskaAdigu is ilaali dadka kalena ka ilaali in cudur ku faafo - somaliskaProtégete y protege a las demás personas de la propagación de la infección - spanskaንባዕልኻን ንኻልኦትን ካብ ለበዳ ሕማም ተኸላኸል - tigrinjaSchützen Sie sich und andere vor einer Infektion - tyska اﺣﻢِ ﻧﻔﺴﻚ واﻵﺧﺮﻳﻦ ﻣﻦ اﻧﺘﺸﺎر اﻟﻌﺪوى- arabiska

Stort intresse för den virtuella ungdomsmottagningen

Närhälsans ungdomsmottagningar i Skaraborg är först i landet med att träffa ungdomar via videomöten. Intresset för den nya tjänsten var stor bland besökarna på Vitalis e-hälsomässa i Göteborg.

- Digitala videomöten är ett sätt att möta ungdomarna i tiden, där de faktiskt är. För er som kanske har en tonåring hemma så kanske ni vet var de oftast befinner sig, säger Charlotte Lundholm till åhörarna och tittar ned på sin telefon.

Charlotte Lundholm hade fått samtal från ungdomsmottagningar över hela landet med frågor om Närhälsans satning på digitala vårdmöten. Det var därför över 100 nyfikna besökare när Närhälsan presenterade arbetet med E-tjänsten på Vitalis e-hälsomässa.

Sedan några månader tillbaka kan ungdomar i Skaraborg besöka ungdomsmottagningen via ett videosamtal i appen Närhälsan online istället för att ta sig till mottagningen. Tjänsten startade bland annat för att enklare få besök av de ungdomar som bor långt ifrån en mottagning, som saknar körkort och är beroende av kollektivtrafiken på landsbygden.

 Sammanlagt är det 15 ungdomsmottagningar som gått ihop och erbjuder videobesök.

- Det är inte bara ungdomarna som inte behöver ta sig till mottagningen, även personalen kan bemanna och ta samtal från olika delar av Skaraborg, säger Charlotte Lundholm.

Sedan starten i december har intresset för att använda videobesöken hos ungdomar stadigt ökat och ibland hör ungdomar av sig från andra delar av landet av sig.

Överlägset vanligaste är frågorna handlar om preventivmedel, men ungdomarna använder även tjänsten för frågor som rör sin psykiska hälsa eller besvär i underlivet.

Charlotte menar att det krävs mod för att våga testa nya typer av besök och nämner särskilt områdeschefen för ungdomsmottagningarna Skaraborg, Pia Gustavsson, som en av anleningarna till att e-tjänsten kom till.

Innan ungdomsmottagningarna startade fanns en del farhågor – bland annat ifall ungdomarna skulle vara själva vid besöken, frågor om journalföring och hos den egna personal fanns en viss oro över att använda den nya tekniken. Eftersom ungdomarna måste legitimera sig med Bank-Id fanns det även osäkerhet om ungdomarna kunde logga in i e-tjänsten.

- Det visade sig att ungdomar skaffat bank-id sedan betalningstjänsten Swish kom. Ingen av de farhågor vi hade innan projektet drog igång har slagit in, berättar Charlotte.

Vanligaste dagen ungdomarna hör av sig via videomöten är måndagskvällar.

- Vi trodde det skulle vara någon annan dag men behovet verkar vara störst efter helgen, säger Charlotte.

Läs mer om Närhälsan online på ungdomsmottagningarnas webbplatser:

Fakta Vitalis

Vitalis är Nordens största eHälsomöte för aktörer från kommuner, landsting, myndigheter, företag och akademi för att diskutera framtidens utmaningar och lösningar inom vård och omsorg. Läs mer på www.vitalis.nu


Senast uppdaterad: 2019-10-18 14:01