Stort intresse för den virtuella ungdomsmottagningen

Närhälsans ungdomsmottagningar i Skaraborg är först i landet med att träffa ungdomar via videomöten. Intresset för den nya tjänsten var stor bland besökarna på Vitalis e-hälsomässa i Göteborg.

- Digitala videomöten är ett sätt att möta ungdomarna i tiden, där de faktiskt är. För er som kanske har en tonåring hemma så kanske ni vet var de oftast befinner sig, säger Charlotte Lundholm till åhörarna och tittar ned på sin telefon.

Charlotte Lundholm hade fått samtal från ungdomsmottagningar över hela landet med frågor om Närhälsans satning på digitala vårdmöten. Det var därför över 100 nyfikna besökare när Närhälsan presenterade arbetet med E-tjänsten på Vitalis e-hälsomässa.

Sedan några månader tillbaka kan ungdomar i Skaraborg besöka ungdomsmottagningen via ett videosamtal i appen Närhälsan online istället för att ta sig till mottagningen. Tjänsten startade bland annat för att enklare få besök av de ungdomar som bor långt ifrån en mottagning, som saknar körkort och är beroende av kollektivtrafiken på landsbygden.

 Sammanlagt är det 15 ungdomsmottagningar som gått ihop och erbjuder videobesök.

- Det är inte bara ungdomarna som inte behöver ta sig till mottagningen, även personalen kan bemanna och ta samtal från olika delar av Skaraborg, säger Charlotte Lundholm.

Sedan starten i december har intresset för att använda videobesöken hos ungdomar stadigt ökat och ibland hör ungdomar av sig från andra delar av landet av sig.

Överlägset vanligaste är frågorna handlar om preventivmedel, men ungdomarna använder även tjänsten för frågor som rör sin psykiska hälsa eller besvär i underlivet.

Charlotte menar att det krävs mod för att våga testa nya typer av besök och nämner särskilt områdeschefen för ungdomsmottagningarna Skaraborg, Pia Gustavsson, som en av anleningarna till att e-tjänsten kom till.

Innan ungdomsmottagningarna startade fanns en del farhågor – bland annat ifall ungdomarna skulle vara själva vid besöken, frågor om journalföring och hos den egna personal fanns en viss oro över att använda den nya tekniken. Eftersom ungdomarna måste legitimera sig med Bank-Id fanns det även osäkerhet om ungdomarna kunde logga in i e-tjänsten.

- Det visade sig att ungdomar skaffat bank-id sedan betalningstjänsten Swish kom. Ingen av de farhågor vi hade innan projektet drog igång har slagit in, berättar Charlotte.

Vanligaste dagen ungdomarna hör av sig via videomöten är måndagskvällar.

- Vi trodde det skulle vara någon annan dag men behovet verkar vara störst efter helgen, säger Charlotte.

Läs mer om Närhälsan online på ungdomsmottagningarnas webbplatser:

Fakta Vitalis

Vitalis är Nordens största eHälsomöte för aktörer från kommuner, landsting, myndigheter, företag och akademi för att diskutera framtidens utmaningar och lösningar inom vård och omsorg. Läs mer på www.vitalis.nu

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:36