Synpunkter på vården

Ibland händer det att allt inte fungerar som det ska. Dina upplevelser i vården, som patient eller närstående, är viktig information för oss i vårt förbättringsarbete. Synpunkter och klagomål på vården ska hanteras utan dröjsmål och du som patient eller närstående ska alltid få återkoppling.

Du är alltid välkommen att vända dig till personalen på den aktuella mottagningen eller avdelningen med dina synpunkter.  Kontaktuppgifter hittar du på respektive mottagnings webbplats.

Andra instanser att vända sig till

Vill du inte prata direkt med din rehabmottagning kan du i stället vända dig till Patientnämnden som är en opartisk instans mellan patient och vårdgivare.

Om du upplever att någon har drabbats av eller har riskerat att råka ut för en vårdskada, kan du kontakta IVO och lämna ett tips om detta eller anmäla ett klagomål.

Hos Patientförsäkringen LÖF kan du söka ersättning om du skadats i vården.

Har du drabbats av en läkemedelsskada kan du söka ersättning från Svenska Läkemedelsförsäkringen AB.

1177

Det går även att skicka in synpunkter på den vård, behandling eller bemötande du har fått via 1177 e-tjänster.

Om du inte är nöjd med vården - 1177

Kort fakta om Närhälsan

Med hundratals mottagningar i hela Västra Götaland, finns vi nära dig genom hela livet. Din hälsa är vår enda vinst.

Närhälsan i siffror

  • Vi är cirka 5 250 medarbetare
  • 60 rehabmottagningar
  • 105 vårdcentraler inklusive barnavårdscentraler
  • 12 jourcentraler
  • 1 närakut
  • 10 mottagningar Ungas psykiska hälsa
  • Närhälsan Online - digital mottagning