Smidigaste vägen till vård

Uppdaterad:
Publicerad:

Få råd och behandling eller ladda upp en bild för bedömning – direkt i mobilen. Närhälsans chattjänst är en enkel väg att få hjälp med alla typer av besvär och ger snabb kontakt med vårdcentralen. – Det viktigaste är att människor förstår att det är vårdpersonal som svarar, inte en robot, säger Heléne Holgersson, sjuksköterska på Närhälsan Torslanda vårdcentral.

Sedan början av året går det att söka vård via chatt på alla vårdcentraler inom Närhälsan. Allt du behöver göra är att logga in med e-legitimation i appen Närhälsan Online eller på webben, svara på några frågor och välja din listade vårdcentral. Inom kort får du kontakt med en sjuksköterska – ofta redan inom en kvart.

– Det fungerar väldigt bra för många ärenden. Saker som tidigare krävde en telefontid eller besök på plats kan ofta lösas direkt i chatten, säger Heléne Holgersson.

Hudutslag, sår, urinvägsinfektioner och förkylning med hosta är exempel på åkommor som lämpar sig väl för digital kontakt. Patienter kan också skicka bilder och vid behov kan vårdpersonalen direkt koppla upp och fortsätta samtalet via video. I ett videosamtal har vårdpersonalen fler möjligheter att göra en bedömning av patientens besvär.

– Att kunna skicka in bilder har varit en stor fördel, det är jättekäckt. Vi kan diskutera med läkare direkt i systemet, snabbt återkomma till patienten och ofta lösa ärendet där och då, säger Heléne.

Chatt – en digital huvudentré

Chatten ska fungera som den digitala huvudentrén till vårdcentralen, menar Christian Colldén, utvecklingschef på Närhälsan. Målet är att leverera en snabb och smidig kontakt med vårdcentralen.

– Det ska vara enkelt att veta vart man ska vända sig. Har du ett nytt besvär som behöver medicinsk bedömning under dagtid, då är chatten ett väldigt bra första steg. Det kan ofta ersätta ett fysiskt besök – och dessutom göras i lugn och ro, säger han.

Färre frågor – snabbare kontakt

Närhälsans chatt skiljer sig från många andra digitala kontaktvägar genom att hålla inledningen enkel.

– Vi har medvetet begränsat antalet frågor du som patient behöver svara på. Det viktigaste är att du snabbt får kontakt med vårdpersonal på din egen vårdcentral. Därför fokuserar vi på det mest väsentliga och ger utrymme att själv formulera vad ärendet gäller, säger Christian Colldén.

Efterfrågad tjänst

Initiativet att införa chatt drevs både av patientbehov och en vilja att förbättra tillgängligheten till vården. Fler vill kunna kommunicera skriftligt, och i vissa miljöer är det inte ens praktiskt att prata i telefon.

– Vi ser att många yngre föredrar att skriva. Det kan vara enklare att formulera sig, och patienten får också mer tid att tänka efter. Samtidigt kan vi som vårdgivare göra en första bedömning och styra vidare vid behov, säger Christian.

Riktig kontakt med riktig personal

Chatten bemannas lokalt av vårdpersonal på varje vårdcentral, vilket betyder att du får kontakt med just din mottagning.

– Det är viktigt att poängtera att det alltid är en sjuksköterska eller läkare som chattar – inte en AI eller bot. Vi använder tekniken som stöd, men i grunden är det ett personligt möte i skrift, säger Christian.

Christian hoppas att så många som möjligt provar chatten nästa gång de behöver ta kontakt med sin vårdcentral.

– Det ger mer flexibilitet när våra invånare kan skicka bilder på ett utslag eller ha ett videosamtal i stället för att åka in. De som föredrar digital kontakt kan få det, och de som vill ringa kan självklart fortsätta med det.

Närhälsan Online: Chatta direkt med din vårdcentral i appen Närhälsan Online. Chatten är en bra kontaktväg att söka vård under dagtid. Du skriver direkt med vårdpersonal på den vårdcentral du är listad. De ger råd, behandling och hjälper dig vidare vid behov.

Ring Närhälsan: Du kan fortfarande ringa din vårdcentral som tidigare om du föredrar det.

Närhälsan Jourmottagning Online: Nås via appen Närhälsan Online och är öppet alla dagar i veckan, även kvällar och helger. Chatta direkt eller boka besök hos sjuksköterska, läkare eller psykolog. Du kan få hjälp med sjukintyg för en kortare period, intyg för vård av barn eller inställd resa.

1177.se: För att förnya recept eller se din journal och bokade tider så är det smidigast via 1177:s e-tjänst. Har du däremot nytillkomna besvär och behöver nytt recept då är Närhälsan Online ett utmärkt alternativ.