Specialistläkaren om fördelarna med ökad digital primärvård

Uppdaterad:
Publicerad:

Kortare väntetider, bättre tillgänglighet och en avlastning för den fysiska vården på vårdcentralerna. Specialistläkaren Sahar Hadi ser många fördelar med att en stor del av hennes arbete sker digitalt. – Det är både tids- och resurseffektivt. Eftersom vårdbehovet ökar, bidrar digitaliseringen till att avlasta den fysiska vården och gör den mer effektiv, säger hon.

Sahar Hadi, specialist i allmänmedicin, gjorde sin ST-tjänst inom Närhälsan och har arbetat där som läkare sedan 2016. Hon ser många fördelar med att jobba inom primärvården.

– Närhälsan erbjuder jämlik vård, verksamheten är välfungerande och de är måna om sina anställda.

Digital vård – en del av min identitet som specialistläkare

Att erbjuda digital vård är allt vanligare inom primärvården och numera sker möten och samtal med patienterna både digitalt och fysiskt. Förutom att Sahar arbetar digitalt via Närhälsans digitala tjänst "Närhälsan Online", arbetar hon även som specialistläkare och medicinsk rådgivare på Närhälsan Skene vårdcentral. Hon brinner också för att utveckla digitala arbetssätt inom Närhälsan.

– Jag arbetar 70 procent online med digital vård och läkarmöten via Närhälsan Online. När en patient kontaktar vårdcentralen blir de erbjudna digital hjälp som ett alternativ, de behöver inte sitta i telefonkö. Vården blir på så sätt tillgänglig där det passar våra patienter bäst. Närhälsan Online har blivit ett komplement till den fysiska vården, säger Sahar.

Sahar började jobba digitalt redan 2017 och har över tid gått över mer och mer till digitala arbetssätt.

– Jag har fysiska vårdmöten då och då, men den digitala delen har blivit en del av min identitet. Den erbjuder högre flexibilitet, mer självständighet och en bättre balans i arbetet och vardagen. Jag kan sakna de fysiska mötena med kollegorna ibland, men vi har en del gemenskap digitalt, som APT online och läkarmöten online. Det kollegiala samarbetet fungerar väldigt bra tycker jag, säger Sahar.

Enkelt för patienterna

Resurseffektivitet och vård på lika villkor är några av de viktigaste fördelarna med digital vård.

– Vi har anpassat oss efter patienterna. Det blir både tids- och resurseffektivt. Eftersom vårdbehovet i samhället ökar, bidrar digitaliseringen till att avlasta den fysiska vården och gör den mer effektiv. När jag arbetar digitalt kan jag ha flera vårdärenden i gång parallellt, vilket i sin tur gör att jag kan hjälpa fler patienter under dagen, berättar Sahar och fortsätter:

– Jag kan välja om jag vill koppla upp patienten via video eller chatta med patienten online. Patientärenden kring exempelvis hudförändringar hanteras oftast via video men rådgivning kring enklare besvär fungerar fint i chatt.

Tack vare den digitala möjligheten som Närhälsan erbjuder kan patienterna bli delaktiga i sin egen vård, till exempel via egenmonitorering som innebär att patienten utför egna mätningar i hemmet och skickar in mätdata för uppföljning till läkaren.

– Vi arbetar patientcentrerat och patienten är hela tiden delaktig, vilket gör att vi kan möta den enskilda patientens särskilda behov och förutsättningar. Jag har ett flexibelt och omväxlande jobb och jag är tacksam för både Närhälsan och patienterna jag får träffa.

Om Närhälsan

Med vårdcentraler och rehabmottagningar på hundratals platser runt om i Västra Götaland är Närhälsan störst inom primärvård i Sverige och erbjuder dess invånare god och trygg vård - genom hela livet.

Närhälsan gör skillnad varje dag, inte bara i invånarnas liv men också i de nästan 6 000 medarbetarnas arbetsliv. En modern arbetsgivare som erbjuder sina medarbetare olika uppdrag och karriärmöjligheter.

I appen "Närhälsan Online" blir vården lättillgänglig där den passar bäst för våra invånare. De behöver inte åka till mottagningen utan kan i stället träffa oss direkt via mobilen, antingen genom en smartphone eller surfplatta. I appen kan de få snabb hjälp via chatt och genomföra digitala vårdmöten med sin vårdcentral eller någon av våra rehabmottagningar. På vår digitala jourmottagning kan de få hjälp alla dagar i veckan.