Problem med ljud och bild?

För att ditt videomöte ska fungera måste du ge tillåtelse till att Närhälsan Online får använda din kamera och mikrofon. Nedan hittar du en guide för hur du gör.

Vid tekniska frågor om hur du använder e-tjänsterna i Närhälsan Online kan du komma i kontakt med Invånarsupporten. Läs här hur du kan nå Invånarsupporten. 

Guide för att tillåta kamera och mikrofon

Har du laddat ner en app till din telefon eller använder du tjänsten via en webbläsare? Se instruktioner nedan.

Kontrollera och tillåt kamera och mikrofon i en webbläsare:

Chrome

  1. Uppe till vänster i webbläsaren, bredvid webbadressen, finns en låssymbol.
  2. När du klickar på låssymbolen kan du se om du har gett webbläsaren tillåtelse att använda mikrofon och kamera.
  3.  Kontrollera att både kamera och mikrofon är tillåtna i webbläsaren.
  4. Viktigt: Om du gör detta under ett pågående videomöte måste du ladda om webbsidan eller avsluta samtalet och gå med igen.

Safari

  1. Klicka på "Safari" som ligger uppe i det vänstra hörnet av skärmen, bredvid Apple-logotypen. Välj sedan "Inställningar".
  2. I fönstret som då öppnas, navigera till "Webbplatser".
  3. Välj "Kamera" från menyn till vänster. Bredvid “Närhälsan Online” väljer du "Tillåt" från rullgardinsmenyn.
  4. Välj sedan "Mikrofon" från menyn till vänster. Bredvid “Närhälsan Online” väljer du "Tillåt" från rullgardinsmenyn.
  5. Viktigt: Om du gör detta under ett pågående videomöte måste du ladda om webbsidan eller avsluta samtalet och gå med igen.

Kontrollera och tillåt kamera och mikrofon i appen:

Android-telefon (om du laddat ner appen via Googleplay)

  1. Gå först in i telefonens “Inställningar”.
  2. Välj sedan “Appar och aviseringar” alternativt “Hantera appar”.
  3. Välj “Närhälsan Online”. Eventuellt kan du behöva trycka på “Se alla appar” för att visa hela listan.
  4. Välj “Appbehörigheter”.
  5.  Ändra reglagen så att appen får tillåtelse att använda din mikrofon och kamera.

iPhone (om du laddat ner appen via App Store)

  1. Gå till telefonens “Inställningar”.
  2. Längst ner hittar du dina appar. Välj Närhälsan Online. Under Närhälsan Online aktiverar du mikrofon och kamera.



Se exempelbilder nedan för iPhones webbläsare Safari:

1. Gå in i inställningar på din telefon. Välj Safari (som är standardwebbläsaren på iPhone)

2.  Scrolla ner till rubrikerna "Kamera" samt "Mikrofon"

3. Gå därefter in på "Kamera" respektive "Mikrofon" och tillåt åtkomst. Det åtgärdar problemen med ljud och bild där dessa inställningar varit orsaken.