Besök hos oss

Inför eller efter ditt besök hos oss kan det vara så att du har frågor. Vi har samlat vanliga frågor och svar kring ditt besök på våra mottagningar och hoppas det ska hjälpa dig.

Hur bokar jag en tid?

Om du vill boka en tid kan du göra det direkt via mottagningens hemsida genom att använda e-tjänsterna. Vilka besök som som går att boka via e-tjänst kan variera mellan mottagningarna. Det går också bra att ringa för att få hjälp med att boka en tid. 


Hur avbokar jag min tid?

Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta din mottagning via telefon eller 1177 e-tjänster.

Om du uteblir från ett bokat besök utan att höra av dig får du betala samma avgift som den patientavgift du skulle ha betalat. För avgiftsfria besök och för besök med en lägre patientavgift än 100 kr får du betala 100 kr. Avgiften får inte räknas in i högkostnadsskydd. Frikort gäller inte som betalning för uteblivet besök.


Kan jag kontakta er digitalt?

Alla Närhälsans mottagningar är anslutna till 1177 e-tjänster där du bland annat kan kontakta mottagningen, av/omboka tid och förnya recept. Utbudet kan variera och du hittar e-tjänsterna på din mottagnings hemsida. 

Läs mer om e-tjänsterna i 1177.se


Checka in själv - hur funkar det?

På alla Närhälsans mottagningar kan du checka in med mobilen om du har ett bokat besök.

  • Skanna QR-koden med mobilkameran
  • Logga in med BankID
  • Checka in ditt besök
  • Betala med Swish eller betalkort
  • Klart!

Nu slipper du köa till receptionen och kan slå dig ner och vänta i anvisat väntrum.


Hur gör jag för att lista mig?

Du väljer vilken vårdcentral du vill lista dig hos via e-tjänsterna på 1177.se. Valet är personligt och varje familjemedlem behöver välja vilken vårdcentral som man vill tillhöra. För barn upp till 16 år är det vårdnadshavaren som väljer. Listar du ditt barn hos en vårdcentral så ansluts barn som är under 6 år automatiskt till vårdcentralens barnavårdscentral.

Om du inte gör ett aktivt val blir du automatiskt listad på den vårdcentral som ligger närmast din folkbokföringsadress.

Läs mer om vårdval på 1177.se


Behöver jag ta med legitimation?

Ja ta alltid med din legitimation när du besöker Närhälsans mottagningar. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling. Om du checkar in själv behöver du BankID. 


Vad kostar ett besök?

För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Besök/behandling är gratis för barn och ungdomar till och med 19 år och för personer fyllda 85 år.

Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.

Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura? 
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00

Läs mer om betalning och priser på 1177.se

Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se


Hur lämnar jag synpunkter på vården?

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Läs mer om hur du lämnar synpunkter.


Hur kan jag ta del av min journal?

När du blir patient skrivs alla vårdinsatser in i en patientjournal. En patientjournal är anteckningar som beskriver din vård och behandling. Din journal kan till exempel innehålla din sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns om dig i journalen.

Här kan du läsa mer om hur du kan ta del av din journal.