Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Besök hos oss

Inför eller efter ditt besök hos oss kan det vara så att du har frågor. Vi har samlat vanliga frågor och svar kring ditt besök på våra mottagningar och hoppas det ska hjälpa dig.

Om du vill boka en tid kan du göra det direkt via mottagningens hemsida genom att använda e-tjänsterna. På hemsidan hittar du också mer information om olika kontaktvägar. Det går också bra att ringa för att få hjälp med att boka en tid. 

Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta din mottagning via telefon eller 1177 e-tjänster.

Om du uteblir från ett bokat besök utan att höra av dig får du betala samma avgift som den patientavgift du skulle ha betalat. Om du uteblir från ett besök där du inte skulle ha betalat patientavgift får du betala 100 kronor.

Alla Närhälsans mottagningar är anslutna till 1177 e-tjänster där du bland annat kan kontakta mottagningen, av/omboka tid och förnya recept. Utbudet kan variera och du hittar e-tjänsterna på din mottagnings hemsida. 

Läs mer om e-tjänsterna i 1177.se

På alla Närhälsans mottagningar kan du checka in med mobilen om du har ett bokat besök.

  • Skanna QR-koden med mobilkameran
  • Logga in med BankID
  • Checka in ditt besök
  • Betala med Swish eller betalkort
  • Klart!

Nu slipper du köa till receptionen och kan slå dig ner och vänta i anvisat väntrum.

Du väljer vilken vårdcentral du vill lista dig hos via e-tjänsterna på 1177.se. Valet är personligt och varje familjemedlem behöver välja vilken vårdcentral som man vill tillhöra. För barn upp till 16 år är det vårdnadshavaren som väljer. Listar du ditt barn hos en vårdcentral så ansluts barn som är under 6 år automatiskt till vårdcentralens barnavårdscentral.

Om du inte gör ett aktivt val blir du automatiskt listad på den vårdcentral som ligger närmast din folkbokföringsadress.

Ja ta alltid med din legitimation när du besöker Närhälsans mottagningar. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.

För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Vi ser helst att du betalar med kort. Om du inte kan betala med kort, kan du betala med faktura eller kontant. För dig över 85 år är alla besök gratis.

Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.

Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura? 
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00

Läs mer om betalning och priser på 1177.se

Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Läs mer om hur du lämnar synpunkter.

När du blir patient skrivs alla vårdinsatser in i en patientjournal. En patientjournal är anteckningar som beskriver din vård och behandling. Din journal kan till exempel innehålla din sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns om dig i journalen.

Här kan du läsa mer om hur du kan ta del av din journal. 


Senast uppdaterad: 2024-03-11 09:49