Närhälsan Online
Logga in och träffa vår gemensamma jourmottagning via mobilen.
Du kan boka tid genom att logga in med BankID på 1177.se.
Om du ska boka tid som ombud för ett barn under 13 år, logga in på din sida hos 1177.se och välj ”Agera ombud”.
Åsa Gustavsson
asa.maria.gustavsson@vgregion.se
Tel: 0722-30 75 34
Om du blir sjuk, har skadat dig eller mår psykiskt dåligt är det till oss du i första hand vänder dig. Vi hjälper dig att hålla dig frisk och stöttar dig till en hälsosammare livsstil. Vi finns nära dig och din familj genom hela livet.
På en vårdcentral arbetar vi både med vård och hälsa. Hos oss kan du bland annat få hjälp vid:
Hos oss på vårdcentralen möter du ett kompetent team av läkare, distriktssköterskor, undersköterskor, rehabkoordinator och personal inom psykisk hälsa.
Utifrån dina besvär arbetar vi för att du så snabbt som möjligt ska träffa rätt yrkesgrupp.
För dig som har svårt att ta dig till vårdcentralen kan vi göra hembesök. Det är ditt medicinska behov som ligger till grund för bedömningen att göra ett hembesök.
Om du behöver ytterligare hälso- och sjukvård av någon annan än oss på vårdcentralen hjälper vi dig vidare.
Till vårdcentralen hör även vår barnavårdscentral där vi följer ditt barns utveckling och ger dig råd och stöd i ditt föräldraskap.
Barnavårdscentralen har en egen webbplats som du hittar på denna sida.
Ta alltid med din legitimation när du besöker oss. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.
Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta oss via telefon eller 1177 e-tjänster. Återbud ska lämnas senast 24 timmar före avtalad tid. Om du uteblir från ett tidsbeställt besök utan att ha lämnat återbud får du betala en avgift.
Vi arbetar för att alla våra listade ska ha en fast läkarkontakt. Har du frågor om fast läkarkontakt för dig? Prata gärna med oss på vårdcentralen vid nästa besök/kontakt eller skicka ett meddelande i 1177 Vårdguidens e-tjänster som du når från den här sidan.
För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. Vi är anslutna till e-tjänsterna på 1177.se, där du bland annat kan kontakta oss, av/omboka tid eller förnya recept. Du hittar vårt utbud av e-tjänster här på webbplatsen.
1177.se använder en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. I e-tjänsten är dina personuppgifter och information skyddad från obehöriga.
Om du väljer att få information från vården digitalt i första hand, kan din mottagning skicka kallelser och meddelanden till dig direkt via 1177.se när det är möjligt. Det kommer då i din inkorg på 1177.se.
Så här gör du för att få digital information i första hand.
Läs mer om e-tjänsterna på 1177.se
För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Vi ser helst att du betalar med kort. Om du inte kan betala med kort, kan du betala med faktura eller kontant. För dig över 85 år är alla besök gratis.
Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.
Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura?
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00
Läs mer om betalning och priser på 1177.se
Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se
När du blir patient skrivs alla vårdinsatser in i en patientjournal. En patientjournal är anteckningar som beskriver din vård och behandling. Din journal kan till exempel innehålla din sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns om dig i journalen.
Läs mer om hur du kan ta del av din journal
Vårdgarantin innebär att du som patient ska få vård inom en viss tid. Den är en lagstadgad del av hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser du ska erbjudas vård. Däremot reglerar vårdgarantin inte om vård ska ges eller vilken vård du ska få. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du kan få vård inom vårdgarantins gränser.
Läs mer om vårdgaranti i Västra Götaland
Valfrihet i vården gäller all öppen vård inklusive dagkirurgi hos offentliga vårdgivare och hos privata vårdgivare som har avtal med någon region.
Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet.
Ibland händer det att missnöje och problem uppstår och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.
Ifall du inte är nöjd ska du i första hand kontakta berörd vårdpersonal eller vårdcentralschefen. Kontaktuppgifter till vårdcentralschefen hittar du under ”Visa fler kontaktuppgifter” i kontakt- och besöksuppgifterna ovan.
Det snabbaste sättet att välja vårdcentral är att använda 1177 e-tjänster. Klicka på "Välj vårdcentral" för att logga in och följ instruktionerna för att välja den vårdcentral där du vill vara listad. Listningen börjar gälla dagen efter du gjort ditt val.
Vi hjälper dig gärna på vårdcentralen. Kom till oss och meddela att du vill bli listad. Gör gärna detta innan du behöver vård eftersom listningen börjar gälla först dagen efter.
Läs mer om hur du loggar in i e-tjänsterna
Har du upptäckt hur smidigt det är att förnya recept digital?Logga in på 1177.se och besök din mottagning för att sedan välja "Förnya recept": https://e-tjanster.1177.se/mvk/
- Vi är på väg mot normal kapacitet igen i det södra området som under morgonen gick tillbaka till vårt tidigare patientinformationssystem ifrån Millennium. Alla patienter kan känna sig trygga med att få den hjälp de behöver på Närhälsan, säger Jörgen Thorn.
Logga in med BankID i appen Närhälsan Online och hitta enkelt en tid till rehab. Boka digitalt vårdmöte till arbets- eller fysioterapeut på valfri rehabmottagning i Närhälsan. Ingen remiss eller listning!
Du kan boka tid genom att logga in med BankID på 1177.se.
Om du ska boka tid som ombud för ett barn under 13 år, logga in på din sida hos 1177.se och välj ”Agera ombud”.
Åsa Gustavsson
asa.maria.gustavsson@vgregion.se
Tel: 0722-30 75 34
Om du blir sjuk, har skadat dig eller mår psykiskt dåligt är det till oss du i första hand vänder dig. Vi hjälper dig att hålla dig frisk och stöttar dig till en hälsosammare livsstil. Vi finns nära dig och din familj genom hela livet.
På en vårdcentral arbetar vi både med vård och hälsa. Hos oss kan du bland annat få hjälp vid:
Hos oss på vårdcentralen möter du ett kompetent team av läkare, distriktssköterskor, undersköterskor, rehabkoordinator och personal inom psykisk hälsa.
Utifrån dina besvär arbetar vi för att du så snabbt som möjligt ska träffa rätt yrkesgrupp.
För dig som har svårt att ta dig till vårdcentralen kan vi göra hembesök. Det är ditt medicinska behov som ligger till grund för bedömningen att göra ett hembesök.
Om du behöver ytterligare hälso- och sjukvård av någon annan än oss på vårdcentralen hjälper vi dig vidare.
Till vårdcentralen hör även vår barnavårdscentral där vi följer ditt barns utveckling och ger dig råd och stöd i ditt föräldraskap.
Barnavårdscentralen har en egen webbplats som du hittar på denna sida.
Ta alltid med din legitimation när du besöker oss. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.
Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta oss via telefon eller 1177 e-tjänster. Återbud ska lämnas senast 24 timmar före avtalad tid. Om du uteblir från ett tidsbeställt besök utan att ha lämnat återbud får du betala en avgift.
Vi arbetar för att alla våra listade ska ha en fast läkarkontakt. Har du frågor om fast läkarkontakt för dig? Prata gärna med oss på vårdcentralen vid nästa besök/kontakt eller skicka ett meddelande i 1177 Vårdguidens e-tjänster som du når från den här sidan.
För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. Vi är anslutna till e-tjänsterna på 1177.se, där du bland annat kan kontakta oss, av/omboka tid eller förnya recept. Du hittar vårt utbud av e-tjänster här på webbplatsen.
1177.se använder en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. I e-tjänsten är dina personuppgifter och information skyddad från obehöriga.
Om du väljer att få information från vården digitalt i första hand, kan din mottagning skicka kallelser och meddelanden till dig direkt via 1177.se när det är möjligt. Det kommer då i din inkorg på 1177.se.
Så här gör du för att få digital information i första hand.
Läs mer om e-tjänsterna på 1177.se
För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Vi ser helst att du betalar med kort. Om du inte kan betala med kort, kan du betala med faktura eller kontant. För dig över 85 år är alla besök gratis.
Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.
Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura?
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00
Läs mer om betalning och priser på 1177.se
Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se
När du blir patient skrivs alla vårdinsatser in i en patientjournal. En patientjournal är anteckningar som beskriver din vård och behandling. Din journal kan till exempel innehålla din sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns om dig i journalen.
Läs mer om hur du kan ta del av din journal
Vårdgarantin innebär att du som patient ska få vård inom en viss tid. Den är en lagstadgad del av hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser du ska erbjudas vård. Däremot reglerar vårdgarantin inte om vård ska ges eller vilken vård du ska få. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du kan få vård inom vårdgarantins gränser.
Läs mer om vårdgaranti i Västra Götaland
Valfrihet i vården gäller all öppen vård inklusive dagkirurgi hos offentliga vårdgivare och hos privata vårdgivare som har avtal med någon region.
Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet.
Ibland händer det att missnöje och problem uppstår och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.
Ifall du inte är nöjd ska du i första hand kontakta berörd vårdpersonal eller vårdcentralschefen. Kontaktuppgifter till vårdcentralschefen hittar du under ”Visa fler kontaktuppgifter” i kontakt- och besöksuppgifterna ovan.
Det snabbaste sättet att välja vårdcentral är att använda 1177 e-tjänster. Klicka på "Välj vårdcentral" för att logga in och följ instruktionerna för att välja den vårdcentral där du vill vara listad. Listningen börjar gälla dagen efter du gjort ditt val.
Vi hjälper dig gärna på vårdcentralen. Kom till oss och meddela att du vill bli listad. Gör gärna detta innan du behöver vård eftersom listningen börjar gälla först dagen efter.
Läs mer om hur du loggar in i e-tjänsterna
Har du upptäckt hur smidigt det är att förnya recept digital?Logga in på 1177.se och besök din mottagning för att sedan välja "Förnya recept": https://e-tjanster.1177.se/mvk/
- Vi är på väg mot normal kapacitet igen i det södra området som under morgonen gick tillbaka till vårt tidigare patientinformationssystem ifrån Millennium. Alla patienter kan känna sig trygga med att få den hjälp de behöver på Närhälsan, säger Jörgen Thorn.
Logga in med BankID i appen Närhälsan Online och hitta enkelt en tid till rehab. Boka digitalt vårdmöte till arbets- eller fysioterapeut på valfri rehabmottagning i Närhälsan. Ingen remiss eller listning!