Varning för bedrägeriförsök

Just nu pågår bedrägeriförsök mot patienter där personen som ringer ber patienterna logga in med Bank-ID. Så arbetar inte vi på Närhälsan. Avbryt samtalet omedelbart om du blir ombedd om detta.

Tillfällig information

VACCIN MOT SÄSONGSINFLUENSA + COVID 19 - En bokad tid har skickats hem till dig som är 80 år eller äldre och listad hos oss. Listade patienter över 65år kan boka en tid här på hemsidan ” Boka tid”. Vaccineringen startar 15:e oktober.

NYA PATIENTAVGIFTER i Västra Götalandsregionen. Vid medicinsk bedömning/sjukvårdsrådgivning via telefon eller digital kontakt tas en patientavgift ut. Aktuella avgifter finns på 1177.se/patientavgifter

PROVTAGNING PÅ LAB: Du bokar din tid under fliken boka tid. OBS remiss/ ordination från läkare krävs för provtagning. Om du inte har 1177 kan du ringa oss för bokning av tid.

RECEPT förnyar du enklast via 1177. Här kan du även läsa din journal och se dina bokade tider.

För dig som är med i REAL AD studien så kan du boka en tid via 1177 - boka tid - provtagning. Provtagningen behöver ske mån - ons innan kl 12 och är avgiftsfri för dig som patient.

Närhälsan Masthugget vårdcentral

Kontakt- och besöksuppgifter

Kontakta oss

Telefontider

  • måndag - fredag 7:00 - 17:30

Boka tid via e-tjänster

Du kan boka tid genom att logga in med BankID på 1177.se.

Om du ska boka tid som ombud för ett barn under 13 år, logga in på din sida hos 1177.se och välj ”Agera ombud”.

Besök

Öppettider

  • måndag - fredag 7:30 - 17:30

Besöksadress

Fjärde Långgatan 48
413 27 Göteborg

Visa adress på Google Maps

Visa adress på Google Maps

Yttre vägbeskrivning

Spårvagn 3, 9, 11 Hållplats Masthuggstorget. Bilparkering finns vid Johannesplatsen. Flexlinjen har en ny hållplats på Fjärde Långgatan 48

Postadress

Närhälsan Masthugget vårdcentral
Fjärde Långgatan 48
413 27 Göteborg

Vårdcentralchef

Karolina Wedne Lindberg
karolina.wedne.lindberg@vgregion.se
0700 - 20 64 44 

En kvinna med mobiltelefon som kontaktar Närhälsan Online.

Träffa oss online.

Nu kan du träffa din egen vårdcentral i appen Närhälsan Online. Boka ett digitalt vårdbesök direkt i din mobil.


Närhälsan Online

VANLIGA BESVÄR

VANLIGA BESVÄR

Hjälpen är inte långt borta

Om du blir sjuk, har skadat dig eller mår psykiskt dåligt är det till oss du i första hand vänder dig. Vi hjälper dig att hålla dig frisk och stöttar dig till en hälsosammare livsstil. Vi finns nära dig och din familj genom hela livet.

På en vårdcentral arbetar vi både med vård och hälsa. Hos oss kan du bland annat få hjälp vid:

Infektioner (feber, snuva, hosta, halsont eller urinvägsbesvär)

En infektion innebär att kroppen har angripits av bakterier, virus eller andra smittoämnen. En infektion kan ge symptom som halsont, hosta, feber, infektion i ögon, öron eller luft- och urinvägar. Värk och trötthet är också ett vanligt symptom på infektioner.

De flesta infektioner läker ut av sig själv vid egenvård men ibland behövs behandling med mediciner.

Infektioner - läs mer om olika typer av infektioner på 1177.se

Infektion och inflammation - läs mer på 1177.se

Fortare frisk med antibiotika?  - läs mer på antibiotikaellerinte.se


Astma och KOL

Känner du ett obehag när du andas och att du inte får tillräckligt med luft? Vid andningsbesvär, astma eller KOL kan du komma till oss. Vi kontrollerar din lungkapacitet, behandlar och följer upp dina besvär.

Vi vet hur svårt det kan vara att bli rökfri. Vi vet också hur mycket du kan vinna på att sluta röka. Prata med oss för råd och stöd.

Astma - läs mer på 1177.se

KOL - läs mer på 1177.se


Mag- och tarmbesvär

Besvär med magen är mycket vanligt och kan ha olika eller flera bakomliggande orsaker.

Vi undersöker vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som kan hjälpa. Det kan handla om livsstilsrådgivning, kostråd eller behandling med läkemedel. Behövs ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Ont i magen - läs mer på 1177.se

Mage och tarm - läs mer på 1177.se


Blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar

Vill du kontrollera ditt blodtryck kan du göra det hos oss. Om du har högt blodtryck behövs ibland behandling med till exempel läkemedel för att sänka blodtrycket. Vi ger dig även råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att ändra dina levnadsvanor.

Blodtryck - läs mer på 1177.se

Hjärt- och kälsjukdomar - läs mer på 1177.se


Hudbesvär eller sår

Eksem, vårtor, psoriasis eller sår? Besvär med huden kan bero på många olika orsaker och drabbar de flesta någon gång i livet. Vi undersöker vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som passar bäst. Det kan vara råd vad du själv kan göra för att minska dina besvär eller behandling med mediciner. Har du hudproblem som kräver ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Hud och sår - läs mer på 1177.se


Allergi

Det finns många olika typer av allergier och allergisjukdomar.Vissa allergier kan lindras med egenvård och medicinering, men vid mer omfattande och allvarliga symtom kan det behövas en allergiutredning.

Allergier och överkänslighet - läs mer på 1177.se


Diabetes

Om du har eller misstänker att du har diabetes kan du vända dig till oss. För dig som lever med diabetes hjälper vi dig i din behandling. Hos oss kan du kontrollera ditt blodsockervärde, få råd kring kost och motion samt hur du sköter din diabetes på bästa sätt.

Diabetes - läs mer på 1177.se


Minnesförsämring eller demens

Du som känner att minnet börjar bli sämre eller har svårt att förstå din omgivning är välkommen till oss för utredning och behandling. Det går självklart bra att kontakta oss som anhörig.

Demenssjukdomar - läs mer på 1177.se


Psykisk hälsa

Känner du dig nedstämd, stressad eller orolig på ett sätt som påverkar ditt liv? Har du under en längre tid haft svårt att sova om nätterna? Kontakta oss för stöd och vägledning. Det kan handla om att förändra beteenden som hindrar dig i livet, eller förstå dina känslor och hantera dem.

Psykisk hälsa - läs mer på 1177.se


Genitala besvär

Om du har besvär i underlivet kan du söka hjälp hos oss. Vi utreder vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som passar bäst.

Det kan till exempel vara råd över vad du själv kan göra eller behandling med mediciner. Har du besvär som kräver ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Genitala besvär - läs mer på 1177.se


Vaccinationer

Ska du åka utomlands? Eller vill du vaccinera dig mot säsongens influensa? Hos oss kan du ta de vanligaste vaccinationerna, till exempel vaccin mot TBE, Hepatit A och B, stelkramp och vissa andra resevaccinationer. Kontakta oss för rådgivning och tidsbokning. Lokala skillnader kan förekomma i vaccinationsutbudet.

Läs mer om vaccinationer

Prislista vaccinationer


 

Hos oss på vårdcentralen möter du ett kompetent team av läkare, distriktssköterskor, undersköterskor, rehabkoordinator och personal inom psykisk hälsa.

Utifrån dina besvär arbetar vi för att du så snabbt som möjligt ska träffa rätt yrkesgrupp.

För dig som har svårt att ta dig till vårdcentralen kan vi göra hembesök. Det är ditt medicinska behov som ligger till grund för bedömningen att göra ett hembesök.

Om du behöver ytterligare hälso- och sjukvård av någon annan än oss på vårdcentralen hjälper vi dig vidare.

Barnavårdscentral (BVC)

Till vårdcentralen hör även vår barnavårdscentral där vi följer ditt barns utveckling och ger dig råd och stöd i ditt föräldraskap.

Barnavårdscentralen har en egen webbplats som du hittar på denna sida.

BESÖK HOS OSS

BESÖK HOS OSS

Pappa framför en dator med ett barn i famnen

Ta alltid med legitimation

Ta alltid med din legitimation när du besöker oss. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.

Avboka senast 24 timmar innan ditt besök

Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta oss via telefon eller 1177 e-tjänster. Återbud ska lämnas senast 24 timmar före avtalad tid. Om du uteblir från ett tidsbeställt besök utan att ha lämnat återbud får du betala en avgift.

Läs mer på 1177.se

Fast läkarkontakt

Vi arbetar för att alla våra listade ska ha en fast läkarkontakt. Har du frågor om fast läkarkontakt för dig? Prata gärna med oss på vårdcentralen vid nästa besök/kontakt eller skicka ett meddelande i 1177 Vårdguidens e-tjänster som du når från den här sidan.

Kontakt via e-tjänster

För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. Vi är anslutna till e-tjänsterna på 1177.se, där du bland annat kan kontakta oss, av/omboka tid eller förnya recept. Du hittar vårt utbud av e-tjänster här på webbplatsen.

1177.se använder en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. I e-tjänsten är dina personuppgifter och information skyddad från obehöriga.

Om du väljer att få information från vården digitalt i första hand, kan din mottagning skicka kallelser och meddelanden till dig direkt via 1177.se när det är möjligt. Det kommer då i din inkorg på 1177.se.

Så här gör du för att få digital information i första hand.

Läs mer om e-tjänsterna på 1177.se

Patientavgift

För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Vi ser helst att du betalar med kort. Om du inte kan betala med kort, kan du betala med faktura eller kontant. För dig över 85 år är alla besök gratis.

Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.

Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura? 
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00

Läs mer om betalning och priser på 1177.se

Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se

Din journal

När du blir patient skrivs alla vårdinsatser in i en patientjournal. En patientjournal är anteckningar som beskriver din vård och behandling. Din journal kan till exempel innehålla din sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns om dig i journalen.

Läs mer om hur du kan ta del av din journal

Vårdgaranti

Vårdgarantin innebär att du som patient ska få vård inom en viss tid. Den är en lagstadgad del av hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser du ska erbjudas vård. Däremot reglerar vårdgarantin inte om vård ska ges eller vilken vård du ska få. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du kan få vård inom vårdgarantins gränser.

Läs mer om vårdgaranti i Västra Götaland

Valfrihet i vården

Valfrihet i vården gäller all öppen vård inklusive dagkirurgi hos offentliga vårdgivare och hos privata vårdgivare som har avtal med någon region. 

Läs mer om valfrihet i vården

Synpunkter på vården

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet.

Ibland händer det att missnöje och problem uppstår och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.

Ifall du inte är nöjd ska du i första hand kontakta berörd vårdpersonal eller vårdcentralschefen. Kontaktuppgifter till vårdcentralschefen hittar du under ”Visa fler kontaktuppgifter” i kontakt- och besöksuppgifterna ovan.

Tidsbokning

Tidsbokning

För receptförnyelse och rådgivning når du sjuksköterska eller distriktsköterska på telefon: 031-747 92 20 mellan 08.00-17.00.

Akuta läkarbesök bokas per telefon på morgonen samma dag från kl.07.30      

Återbud kan lämnas dygnet runt på 031-742 02 20.          

Vi erbjuder även digitala besök till våra läkare och psykologer via appen Närhälsan Online, välj Min Vårdcentral Masthugget.                                         

Under kvällstid och helger kan du söka vård på: Jourcentralen Kungshöjd Kaserntorget 11A, (Gamla Televerket)
Vardagar 17.00-22.00. Lördag – söndag och helgdagar 10.00-16.00

VÄLJ VÅR VÅRDCENTRAL

VÄLJ VÅR VÅRDCENTRAL

Det snabbaste sättet att välja vårdcentral är att använda 1177 e-tjänster. Klicka på "Välj vårdcentral" för att logga in och följ instruktionerna för att välja den vårdcentral där du vill vara listad. Listningen börjar gälla dagen efter du gjort ditt val.

Välj vårdcentral

På vårdcentralen

Vi hjälper dig gärna på vårdcentralen. Kom till oss och meddela att du vill bli listad. Gör gärna detta innan du behöver vård eftersom listningen börjar gälla först dagen efter.

Läs mer om vårdval på 1177.se

Läs mer om hur du loggar in i e-tjänsterna

Vad innebär det att vara listad?

Att välja vårdcentral innebär att du aktivt väljer vilken vårdcentral du vill tillhöra. Det kallas listning. Att vara listad innebär  att du betalar en lägre patientavgift när du besöker oss.

Valet av vårdcentral är personligt, därför behöver varje familjemedlem välja vårdcentral. För barn upp till 16 år är det vårdnadshavaren som väljer.

Listar du ditt barn hos oss så ansluts barn som är under 6 år automatiskt till vår barnavårdscentral.


 

Hälsocoach online

Stärk din hälsa och må bättre i vardagen. Boka din egen hälsocoach som du träffar i mobilen eller surfplattan.

Nytt från Närhälsan

  • Vaccinera dig mot influensa och covid-19 hos Närhälsan

    Med start de kommande veckorna erbjuder Närhälsans samtliga 106 vårdcentraler vaccination mot influensa och covid-19. Personer som fyller 65 år eller är äldre, är gravida, har diabetes, leversvikt njursvikt, hjärtsjukdom, lungsjukdom eller kraftigt nedsatt immunförsvar bör vaccinera sig.

  • Undersök dina bröst

    Att upptäcka cancer i tid är livsviktigt. Undersök dina bröst en gång i månaden.

  • Andning som ger både lugn och energi

    Övning som du kan använda för att både komma ner i varv och för att ge dig själv energi och kraft.


Kontakt- och besöksuppgifter

Kontakta oss

Telefontider

  • måndag - fredag 7:00 - 17:30

Boka tid via e-tjänster

Du kan boka tid genom att logga in med BankID på 1177.se.

Om du ska boka tid som ombud för ett barn under 13 år, logga in på din sida hos 1177.se och välj ”Agera ombud”.

Besök

Öppettider

  • måndag - fredag 7:30 - 17:30

Besöksadress

Fjärde Långgatan 48
413 27 Göteborg

Visa adress på Google Maps

Visa adress på Google Maps

Yttre vägbeskrivning

Spårvagn 3, 9, 11 Hållplats Masthuggstorget. Bilparkering finns vid Johannesplatsen. Flexlinjen har en ny hållplats på Fjärde Långgatan 48

Postadress

Närhälsan Masthugget vårdcentral
Fjärde Långgatan 48
413 27 Göteborg

Vårdcentralchef

Karolina Wedne Lindberg
karolina.wedne.lindberg@vgregion.se
0700 - 20 64 44 


Närhälsan Online

VANLIGA BESVÄR

VANLIGA BESVÄR

Hjälpen är inte långt borta

Om du blir sjuk, har skadat dig eller mår psykiskt dåligt är det till oss du i första hand vänder dig. Vi hjälper dig att hålla dig frisk och stöttar dig till en hälsosammare livsstil. Vi finns nära dig och din familj genom hela livet.

På en vårdcentral arbetar vi både med vård och hälsa. Hos oss kan du bland annat få hjälp vid:

Infektioner (feber, snuva, hosta, halsont eller urinvägsbesvär)

En infektion innebär att kroppen har angripits av bakterier, virus eller andra smittoämnen. En infektion kan ge symptom som halsont, hosta, feber, infektion i ögon, öron eller luft- och urinvägar. Värk och trötthet är också ett vanligt symptom på infektioner.

De flesta infektioner läker ut av sig själv vid egenvård men ibland behövs behandling med mediciner.

Infektioner - läs mer om olika typer av infektioner på 1177.se

Infektion och inflammation - läs mer på 1177.se

Fortare frisk med antibiotika?  - läs mer på antibiotikaellerinte.se


Astma och KOL

Känner du ett obehag när du andas och att du inte får tillräckligt med luft? Vid andningsbesvär, astma eller KOL kan du komma till oss. Vi kontrollerar din lungkapacitet, behandlar och följer upp dina besvär.

Vi vet hur svårt det kan vara att bli rökfri. Vi vet också hur mycket du kan vinna på att sluta röka. Prata med oss för råd och stöd.

Astma - läs mer på 1177.se

KOL - läs mer på 1177.se


Mag- och tarmbesvär

Besvär med magen är mycket vanligt och kan ha olika eller flera bakomliggande orsaker.

Vi undersöker vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som kan hjälpa. Det kan handla om livsstilsrådgivning, kostråd eller behandling med läkemedel. Behövs ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Ont i magen - läs mer på 1177.se

Mage och tarm - läs mer på 1177.se


Blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar

Vill du kontrollera ditt blodtryck kan du göra det hos oss. Om du har högt blodtryck behövs ibland behandling med till exempel läkemedel för att sänka blodtrycket. Vi ger dig även råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att ändra dina levnadsvanor.

Blodtryck - läs mer på 1177.se

Hjärt- och kälsjukdomar - läs mer på 1177.se


Hudbesvär eller sår

Eksem, vårtor, psoriasis eller sår? Besvär med huden kan bero på många olika orsaker och drabbar de flesta någon gång i livet. Vi undersöker vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som passar bäst. Det kan vara råd vad du själv kan göra för att minska dina besvär eller behandling med mediciner. Har du hudproblem som kräver ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Hud och sår - läs mer på 1177.se


Allergi

Det finns många olika typer av allergier och allergisjukdomar.Vissa allergier kan lindras med egenvård och medicinering, men vid mer omfattande och allvarliga symtom kan det behövas en allergiutredning.

Allergier och överkänslighet - läs mer på 1177.se


Diabetes

Om du har eller misstänker att du har diabetes kan du vända dig till oss. För dig som lever med diabetes hjälper vi dig i din behandling. Hos oss kan du kontrollera ditt blodsockervärde, få råd kring kost och motion samt hur du sköter din diabetes på bästa sätt.

Diabetes - läs mer på 1177.se


Minnesförsämring eller demens

Du som känner att minnet börjar bli sämre eller har svårt att förstå din omgivning är välkommen till oss för utredning och behandling. Det går självklart bra att kontakta oss som anhörig.

Demenssjukdomar - läs mer på 1177.se


Psykisk hälsa

Känner du dig nedstämd, stressad eller orolig på ett sätt som påverkar ditt liv? Har du under en längre tid haft svårt att sova om nätterna? Kontakta oss för stöd och vägledning. Det kan handla om att förändra beteenden som hindrar dig i livet, eller förstå dina känslor och hantera dem.

Psykisk hälsa - läs mer på 1177.se


Genitala besvär

Om du har besvär i underlivet kan du söka hjälp hos oss. Vi utreder vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som passar bäst.

Det kan till exempel vara råd över vad du själv kan göra eller behandling med mediciner. Har du besvär som kräver ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Genitala besvär - läs mer på 1177.se


Vaccinationer

Ska du åka utomlands? Eller vill du vaccinera dig mot säsongens influensa? Hos oss kan du ta de vanligaste vaccinationerna, till exempel vaccin mot TBE, Hepatit A och B, stelkramp och vissa andra resevaccinationer. Kontakta oss för rådgivning och tidsbokning. Lokala skillnader kan förekomma i vaccinationsutbudet.

Läs mer om vaccinationer

Prislista vaccinationer


 

Hos oss på vårdcentralen möter du ett kompetent team av läkare, distriktssköterskor, undersköterskor, rehabkoordinator och personal inom psykisk hälsa.

Utifrån dina besvär arbetar vi för att du så snabbt som möjligt ska träffa rätt yrkesgrupp.

För dig som har svårt att ta dig till vårdcentralen kan vi göra hembesök. Det är ditt medicinska behov som ligger till grund för bedömningen att göra ett hembesök.

Om du behöver ytterligare hälso- och sjukvård av någon annan än oss på vårdcentralen hjälper vi dig vidare.

Barnavårdscentral (BVC)

Till vårdcentralen hör även vår barnavårdscentral där vi följer ditt barns utveckling och ger dig råd och stöd i ditt föräldraskap.

Barnavårdscentralen har en egen webbplats som du hittar på denna sida.

BESÖK HOS OSS

BESÖK HOS OSS

Pappa framför en dator med ett barn i famnen

Ta alltid med legitimation

Ta alltid med din legitimation när du besöker oss. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.

Avboka senast 24 timmar innan ditt besök

Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta oss via telefon eller 1177 e-tjänster. Återbud ska lämnas senast 24 timmar före avtalad tid. Om du uteblir från ett tidsbeställt besök utan att ha lämnat återbud får du betala en avgift.

Läs mer på 1177.se

Fast läkarkontakt

Vi arbetar för att alla våra listade ska ha en fast läkarkontakt. Har du frågor om fast läkarkontakt för dig? Prata gärna med oss på vårdcentralen vid nästa besök/kontakt eller skicka ett meddelande i 1177 Vårdguidens e-tjänster som du når från den här sidan.

Kontakt via e-tjänster

För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. Vi är anslutna till e-tjänsterna på 1177.se, där du bland annat kan kontakta oss, av/omboka tid eller förnya recept. Du hittar vårt utbud av e-tjänster här på webbplatsen.

1177.se använder en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. I e-tjänsten är dina personuppgifter och information skyddad från obehöriga.

Om du väljer att få information från vården digitalt i första hand, kan din mottagning skicka kallelser och meddelanden till dig direkt via 1177.se när det är möjligt. Det kommer då i din inkorg på 1177.se.

Så här gör du för att få digital information i första hand.

Läs mer om e-tjänsterna på 1177.se

Patientavgift

För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Vi ser helst att du betalar med kort. Om du inte kan betala med kort, kan du betala med faktura eller kontant. För dig över 85 år är alla besök gratis.

Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.

Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura? 
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00

Läs mer om betalning och priser på 1177.se

Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se

Din journal

När du blir patient skrivs alla vårdinsatser in i en patientjournal. En patientjournal är anteckningar som beskriver din vård och behandling. Din journal kan till exempel innehålla din sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns om dig i journalen.

Läs mer om hur du kan ta del av din journal

Vårdgaranti

Vårdgarantin innebär att du som patient ska få vård inom en viss tid. Den är en lagstadgad del av hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser du ska erbjudas vård. Däremot reglerar vårdgarantin inte om vård ska ges eller vilken vård du ska få. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du kan få vård inom vårdgarantins gränser.

Läs mer om vårdgaranti i Västra Götaland

Valfrihet i vården

Valfrihet i vården gäller all öppen vård inklusive dagkirurgi hos offentliga vårdgivare och hos privata vårdgivare som har avtal med någon region. 

Läs mer om valfrihet i vården

Synpunkter på vården

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet.

Ibland händer det att missnöje och problem uppstår och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.

Ifall du inte är nöjd ska du i första hand kontakta berörd vårdpersonal eller vårdcentralschefen. Kontaktuppgifter till vårdcentralschefen hittar du under ”Visa fler kontaktuppgifter” i kontakt- och besöksuppgifterna ovan.

Tidsbokning

Tidsbokning

För receptförnyelse och rådgivning når du sjuksköterska eller distriktsköterska på telefon: 031-747 92 20 mellan 08.00-17.00.

Akuta läkarbesök bokas per telefon på morgonen samma dag från kl.07.30      

Återbud kan lämnas dygnet runt på 031-742 02 20.          

Vi erbjuder även digitala besök till våra läkare och psykologer via appen Närhälsan Online, välj Min Vårdcentral Masthugget.                                         

Under kvällstid och helger kan du söka vård på: Jourcentralen Kungshöjd Kaserntorget 11A, (Gamla Televerket)
Vardagar 17.00-22.00. Lördag – söndag och helgdagar 10.00-16.00

VÄLJ VÅR VÅRDCENTRAL

VÄLJ VÅR VÅRDCENTRAL

Det snabbaste sättet att välja vårdcentral är att använda 1177 e-tjänster. Klicka på "Välj vårdcentral" för att logga in och följ instruktionerna för att välja den vårdcentral där du vill vara listad. Listningen börjar gälla dagen efter du gjort ditt val.

Välj vårdcentral

På vårdcentralen

Vi hjälper dig gärna på vårdcentralen. Kom till oss och meddela att du vill bli listad. Gör gärna detta innan du behöver vård eftersom listningen börjar gälla först dagen efter.

Läs mer om vårdval på 1177.se

Läs mer om hur du loggar in i e-tjänsterna

Vad innebär det att vara listad?

Att välja vårdcentral innebär att du aktivt väljer vilken vårdcentral du vill tillhöra. Det kallas listning. Att vara listad innebär  att du betalar en lägre patientavgift när du besöker oss.

Valet av vårdcentral är personligt, därför behöver varje familjemedlem välja vårdcentral. För barn upp till 16 år är det vårdnadshavaren som väljer.

Listar du ditt barn hos oss så ansluts barn som är under 6 år automatiskt till vår barnavårdscentral.


 

Hälsocoach online

Stärk din hälsa och må bättre i vardagen. Boka din egen hälsocoach som du träffar i mobilen eller surfplattan.

Nytt från Närhälsan

  • Vaccinera dig mot influensa och covid-19 hos Närhälsan

    Med start de kommande veckorna erbjuder Närhälsans samtliga 106 vårdcentraler vaccination mot influensa och covid-19. Personer som fyller 65 år eller är äldre, är gravida, har diabetes, leversvikt njursvikt, hjärtsjukdom, lungsjukdom eller kraftigt nedsatt immunförsvar bör vaccinera sig.

  • Undersök dina bröst

    Att upptäcka cancer i tid är livsviktigt. Undersök dina bröst en gång i månaden.

  • Andning som ger både lugn och energi

    Övning som du kan använda för att både komma ner i varv och för att ge dig själv energi och kraft.