Välj vårdcentral - lista dig
Att vara listad innebär bland annat att du betalar en lägre patientavgift när du besöker din vårdcentral eller Närhälsan Online.
Här hittar du praktisk information som är viktig att veta vid besök eller kontakt med Närhälsans mottagningar.
Du kan boka en tid hos din mottagning via telefon eller direkt via mottagningens webbsida. Vissa har drop- in. På mottagningens webbsida hittar du vilka olika sätt du kan komma i kontakt med just dem.
Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta din mottagning via telefon eller 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Om du uteblir från ett bokat besök utan att höra av dig får du betala samma avgift som den patientavgift du skulle ha betalat. Om du uteblir från ett besök där du inte skulle ha betalat patientavgift får du betala 100 kronor.
Alla Närhälsans mottagningar är anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster där du bland annat kan kontakta mottagningen, av/omboka tid och förnya recept. Olika mottagningar erbjuder olika e-tjänster. E-tjänsterna hittar du på respektive mottagnings webbsida.
Läs mer om 1177 Vårdguidens e-tjänster
Ta alltid med din legitimation när du besöker Närhälsans mottagningar. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.
För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift. Vi ser helst att du betalar med kort. Om du inte kan betala med kort, kan du betala med faktura eller kontant. För dig över 85 år är alla besök gratis.
Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.
Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura?
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00