Balansera mera - tips för att minska risken för fall

Du kan göra mycket själv för att förhindra att du råkar ut för ett fall och de konsekvenser som kan följa av det. Här följer några tips som kan hjälpa dig att stå stadigare på benen.

• Motionera regelbundet. Välj aktiviteter som utmanar din balans och stärker ditt skelett. Försök att hitta aktiviteter som du tycker är roliga, gärna sådant som du gör i grupp.

• Tänk på vad du äter. Se till att du äter varierad lagad mat regelbundet. Ät gärna något proteinrikt till varje måltid, till exempel kött, fisk, bönor, ägg eller mejeriprodukter. Mjölk, fil och yoghurt ger dig kalcium och D-vitamin.

• Drick ofta. Tänk på att få i dig vätska både till måltiderna och där emellan.
Varma dagar kan du behöva dricka mer. Vissa mediciner påverkar dessutom
förmågan att känna törst.

• Kontrollera dina mediciner. Fråga din läkare om eventuella biverkningar av dina mediciner. Vissa mediciner kan göra dig trött och påverka din balans. Berätta för din läkare om du märker av sådana effekter. Kanske kan läkaren ändra doseringen eller byta ut mediciner mot andra som inte har dessa biverkningar.

• Kontakta Närhälsan om du är orolig. Kanske har du redan fallit eller är rädd för att falla. Det finns många orsaker till ett fall, men det finns också många sätt för vården att få dig att känna dig tryggare. Du kan få hjälp både på din vårdcentral eller på din rehabmottagning.

• Kontrollera din syn och hörsel regelbundet. Problem med syn och hörsel kan
påverka både din balans och din koordination. Var uppmärksam på om du får
svårare att höra eller får ont i öronen.

• Ta hand om dina fötter. Problem med fötterna, speciellt sådant som orsakar
smärta, kan påverka din balans. Har du problem med fötterna – tala om det
för din läkare eller ta hjälp av en fotvårdsspecialist.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:19